Ole Nordmans buss på Tirmolinjen - på den gamla tiden | Foto: Timo-Pekka Lange

De som reser på spaning efter den buss som gått

Kim Ahl är busshistoriker. När han ordnar exkursioner kör man gamla rutter enligt gamla tidtabeller.

Mest fascineras busshistorikern Kim Ahl, 54, över de gamla bussbolagens tidtabeller. Över orter, platser och över logiken hur många bussar det behövdes för att köra hela tabellen.

– Som barn var dom irriterade på mig på Matkahuolto när jag gick dit och bad att få alla tidtabeller dom hade.

För tillfället leder Kim Ahl den östnyländska avdelningen av Busshistoriska sällskapet i Finland. Många av medlemmarna har, precis som han, aldrig ens kört en buss själva. Men också chaufförer och hela bussbolag är medlemmar.

– Gäller det teknik och motorer är jag helt med tummen mitt i hand, säger Ahl.

Depåer och garage

När det blir dags för exkursioner, som naturligtvis görs med buss, försöker Kim Ahl sy ihop programmet enligt gamla tidtabeller.

I den väldokumenterade exkursionen inom Werner Henrikssons gamla ruttnät 2011 var avgången klockan 9.50 på rutten Borgå–Sondby–Kråkö, så som den kördes i tidtabellen 1992.

– Ofta är vägarna ju bättre i dag än de var då, så det blir mera tid för pauser, säger han.

Också i lördags var det dags igen. Nu hade exkursionen start klockan 9.15 på linjen Borgå–Tirmo.

På vägen ser man ofta på bolagens gamla garage och depåer. Ofta blir det också både bya- och familjehistoria

– Många bussbolag förr var ju familjeföretag, säger han.

På lördagens rutt blev det första stoppet 9.35 i Åby för att se på trafikanterna Axel och Ole Nordmans hemställe och garage. Nordman var en av pionjärerna på linjen; enligt bygdelegenden var fader Mikko långsam i vändningarna på vägen, medan sonen Ole sedan igen sägs ha tagit igen minuterna i kurvorna.

Vid lördagens exkursion hann bussentusiasterna också se platser som i dag är busshistoria i Borgå centrum.

De små försvinner

När busstrafiken inom EU nu avregleras, tror Kim Ahl tror att det medför förändringar.

– Många små bolag kommer att försvinna, säger han. Men samtidigt kan det också hända att det startas upp nya bolag.

Läs hela reportaget om Ving-Wiimans historia, om Gurli Karlssons bussfärja på Sarvsalö och om historiska bussvrak i våra skogsdungar – i tisdagens papperstidning