Foto: Kristoffer Åberg

Gymnasiernas nätsamarbete utan fondpengar

Tio gymnasier satsar på distanskurser på nätet, men kulturfonden skulle föredra att målgruppen var hela Svenskfinland.


– Ärendet bereds ännu, vi för underhandlingar, svarar Sonja Ollas-Airinen, projektombudsman för utbildning vid Svenska kulturfonden, på frågan om gymnasiernas nätprojekt Gnet kan vänta sig projektpengar i vår.
I vår blir det inga pengar och Ollas-Airinen kan inte ge besked om när ett beslut är att vänta.
– Men ärendet är inte bortglömt, vi för diskussioner om projektet. Det här är absolut en viktig sak, men frågan är om det kanske kunde vara en fråga också för Utbildningsstyrelsen. Allt nytt som planeras på svenska ska kanske inte finansieras av kulturfonden.
– En annan viktig aspekt är att man kunde få mer nytta av satsningen om man kunde göra den med alla finlandssvenska gymnasier, tillsammans.
De tio finlandssvenska gymnasier som har gått samman kring nätprojektet Gnet är Borgå gymnasium, Sibbo gymnasium, Lovisa gymnasium, Björneborgs svenska samskola, Gymnasiet Grankulla samskola, Helsinge gymnasium, Kotka svenska samskola, Kyrkslätts gymnasium, Svenska samskolan i Tammerfors och Ålands lyceum.
Besvikelse
Monica Johansson, rektor för Borgå gymnasium, är besviken.
– Allt verkar nu så osäkert. Vi hade hoppats på ett bidrag för att bland annat kunna avlöna en deltidsanställd koordinator. Nu får vi hanka oss fram med pengar som tas från varje skolas egna resurser.
– Det första samarbetsprojektet i våra trakter Team Öst hade i början en koordinator och allt fungerade bra. När pengarna för koordinatorn tog slut stagnerade också projektet. Projektet måste utvecklas hela tiden och ju fler inblandade parter det finns desto viktigare är det att någon håller i trådarna.
De tio gymnasierna har byggt upp ett mångsidigt projekt med bland annat lärarfortbildning. Utan fondpengar blir det ingen fortbildning.
– Det skulle ha varit en viktig bit, säger Johansson. Synd att det inte kan förverkligas.
En koordinator har anställts för april och maj och projektet har en nätsida, www.gnetkurser.com.
Där kan man bland annat läsa att den första terminen, sommarterminen, inleds i dag och att det finns 16 anmälda deltagare till kursen i geografi och 15 till kursen i biologi.
– Vi har en kursbricka för hösten, med ungefär 30 kurser och den ska vi köra i gång, säger Johansson.
Ingen kontakt
– Jag förstår att distansstudier för hela Svenskfinland kan kännas lockande, men själv börjar jag helst i litet mindre format, som en mellanhållplats.
Till saken hör att ett liknande projekt, med distansstudier på webben och lett av österbottniska gymnasier, också har ansökt om fondpengar.
– Det österbottniska projektet är riktat till hela Svenskfinland, säger Johansson. Vi har alla blivit inkluderade, utan att någon direkt kontakt har tagits med skolorna här i södra Finland. Jag tycker att det inte är det bästa utgångsläget för ett samarbete.
På kulturfonden fortsätter man att grunna på hur knuten kan lösas.
– Vi fortsätter med förhandlingarna, säger Ollas-Airinen. När vi väl har nått en lösning för vi den till styrelsen som möts en gång i månaden.
– Det viktigaste är att lösningen ger de finlandssvenska eleverna den största möjliga nyttan.