Sibbesborgplanerna går vidare trots att de lyfts ur landskapsplan. FOTO: Kristoffer Åberg

Godkänd landskapsplan får inte stora applåder

NYLAND. Ett mångårigt arbete slutfördes då landskapsplanen slutligen godkändes. Men i Östnyland applåderar man inte planen.

Landskapsplanen som sträcker sig 20 år framåt i tiden karaktäriseras av östnyländska påverkare som ett verk främst för metropolen. Planen innebär en åtstramning vad gäller byarnas och glesbygdens utveckling och en koncentration av byggandet till tätorter med kollektivtrafik.
– Det är inte det vi ville, men vi får leva med den, säger Christel Liljeström (SFP). Hon sitter i Nylands förbunds styrelse och har fört en hård dragkamp om hur tyngdpunkterna borde ligga i Östnyland.
– Låt säga att vi kanske inte riktigt blev förstådda alla gånger. Vi hade önskemål som inte gick igenom vad gäller stormarknader i Kungsporten och vid Drottningporten i Lovisa. Och vi hade önskat oss något annat vad gäller spårtrafiken.
Så pass mycket frustration har hon samlat på sig att hon inte gjort större anspråk på att sitta kvar i styrelsen under nästa period. Den nya styrelsen ska väljas i maj, och då blir enligt planerna Jaakko Jalonen (SDP) enda medlem från Östnyland. Han har tidigare suttit i förbundsfullmäktiget.
Roligare förr
Landskapstyrelsen var extra stor efter att Nylands förbund och Östra Nylands förbund slogs ihop. Nu krymper den igen och det innebär att Svenska folkpartiet får bara en plats. Den ska övertas av riksdagsledamot Thomas Blomqvist, med Mia Heijnsbroek-Wirén från Lovisa som suppleant.
– Det var roligare att jobba under den tid vi hade Östra Nylands förbund. Det kändes mer konstruktivt och det gick att driva på en tillväxt i regionen, säger Liljeström.
Det som irriterar i öst är bland annat reserveringarna för spårtrafiken som inte är optimal, varken för Sibbo eller Borgå. Banan ska enligt planen gå i en båge norr om Nickby, vidare mot Kullo och Borgå.
– Banreservationen kan man dessutom se på som så att den visar var man tänker söka plats för en eventuell flygplats, misstänker Liljeström.
Jaakko Jalonen är irriterad över att Borgåborna förväntas åka med buss eller bil.
– Skulle reservationen för Helibanan ha hållits kvar så hade vi kunnat utveckla den för Borgå. Nu är banan som går via Nickby vårt enda hopp, säger Jalonen. Även han tycker att det varit svårare än tidigare att få gehör för tankarna i Östnyland. Hans strategi är nu att i framtiden få uppbackning inom den egna gruppen.
Metropolen dominerar
Det Jalonen främst kommer att satsa på är att få mer av  EU:s utvecklingspengar till regionen. Han hoppas även att samarbetet med västnylänningarna ska utvecklas och bli en motvikt till metropolpolitikernas starka representation.
Östersundom och södra Sibbo har lyfts ut ur landskapsplanen på grund av försenade Naturautredningar, men Sibbo ska sätta sig ner med Nylands förbund för att få garantier om att arbetet kan fortsätta så som man planerat. Östersundom planeras i samarbete mellan Helsingfors, Vanda och Sibbo, men planerna ska koordineras med utvecklingen av Sibbesborg. De här områdena betecknas som några av de viktigaste i hela metropolområdet.
Regionplanechef Riitta Murto-Laitinen har intygat att Sibbo kan gå vidare med sitt arbete, även om Sibbesborgplanerna inte kan godkännas innan de igen lyfts in och godkänts i landskapsplanen.