Busstrafiken till de mera glest bebyggda delarna av Sibbo kommer enligt HRT:s linjenätsplanering också i fortsättningen inte att öka från det nuvarande.

Bussreformen skapar osäkerhet

SIBBO. Bussföretaget Borgå trafik har för tillfället lagt alla investeringar på is på grund av det osäkra läget gällande den framtida busstrafiken i Borgå och Sibbo.

Men bolaget är knappast det enda som inte vill investera innan läget klarnar.

Enligt trafikchef Dick Wallenius på Borgå Trafik vet bussföretagen nämligen överlag i dag mycket lite om hur framtiden ser ut då busstrafiken stegvis ska börja avregleras från och med juni 2014.

– Det finns helt enkelt mycket lite konkret information att ta del av. Mest är det lösa planer och funderingar som slängs fram av myndigheterna. Det är svårt att planera på långsikt i det läget, säger han.

Det är inte bara bussbolagen som påverkas av osäkerheten kring busstrafiken, utan den berör direkt dem som bor längs Nya Borgåvägen (väg 170).

– En avgörande faktor för den här trafiken är om det går så illa att endast de linjer som får understöd av samhället får ta emot betalning med busskort. Vi hoppas att det inte går så tokigt, men från myndighetshåll har man fört fram sådana tankar, säger Wallenius.

Blir U-bussen kvar?

I dag fungerar trafiken längs väg 170 så att Borgåbussarna i så kallad U-trafik kör som normal fjärrtrafik fram till Kullo, medan de som stiger på efter Sibbogränsen kan betala med HRT-kort.

– Men köper man enkelbiljett på bussen gäller enligt reglerna den normala kilometertaxan även för den som stiger på i Sibbo, säger Wallenius.

Han tror i alla fall inte på alternativet att busstrafiken längs väg 170 är hotad.

– Längs vägen bor det så mycket människor att bussarna nog kommer att köra längs den också i framtiden. Men vem som trafikerar på vägen, hur ofta och under vilka tider på dygnet beror på kommande regler och upphandlingar.

Buss till metro och tåg

För Sibboborna är också andra omställningar än trafiken längs Nya Borgåvägen på gång då det gäller busstrafiken i kommunen.

Förslagen till det nya busslinjenätet i Sibbo åren 2014–2021 lades nämligen på torsdagen fram på webben och det presenteras ingående på måndag kl 17.00 på Sockengården i Nickby.

En tanke är att bussarna från Söderkulla (linje 841) helt ska länkas ihop med metron i Östra centrum.

För den som vill ta bussen från Söderkulla ända in till centrum gäller det att hoppa på en Borgåbuss. Om de alltså kör via Söderkulla i framtiden.

För Nickbybussarna gäller att bussar på vardagar under rusningstid även i fortsättningen kör direkt till Helsingfors, i tillägg till att det varje veckodag går en regelbundet trafikerande busstur (985) till tågstationen i Kervo.

Den ena rusningsbussen skulle gå längs Jokivarsivägen längs Lahtisleden till Helsingfors (745). Den andra, långsammare, skulle gå via Nissbacka till Helsingfors (745K).

Regelbundet nord-syd

En positiv sak är att det enligt planerna skulle gå en buss regelbundet en gång per timme mellan Nickby och Söderkulla och vidare till Eriksnäs. Under vardagar skulle den trafikera kl. 6.30–23.30, på lördagar 9–19 och söndagar 10–19.

Ett kapitel för sig är sedan de bussar som gäller skol- och arbetsresor i Sibbo. De ska huvudsakligen köra samma rutter som i dag vardagar mellan kl. 6.30 och 9.30 samt mellan kl. 13 och 18.
Utöver de tiderna har inte HRT tänkt köra på de mer glesbebyggda delarna av Sibbo.

– I den nu framlagda planen över linjenätet i Sibbo har numreringen av linjerna ändrats jämfört med tidigare, men rutterna är fortfarande nästan desamma, säger kollektivtrafikplanerare Nina Frösén på HRT (Samkommunen Helsingforsregionens trafik)

Hon säger att en del av linjerna vid den närmare trafikeringsplaneringen eventuellt kommer att förenas med varandra och bilda längre linjer.

– Nu hoppas vi att så många som möjligt kommer till vårt informationsmöte i Sockengården på måndag kl. 17. Där finns allt kartmaterial utställt och vi hoppas på en givande diskussion.