Henri Patovirta. Foto: Kristoffer Åberg

S-market ger ut betjäningsdisken

BORGÅ/HELSINGFORS. Hos personalen förekommer en viss rädsla när Varuboden-Osla outsourcar betjäningsdisken i Borgå centrum, Näse och Lovisa till Kaleidi. Målet är ändå bättre betjäning och utbud.

På Suomi 24-sajten går diskussionen het. Varför ger Varuboden-Osla bort en så viktig funktion som betjäningsdisken? Varför informerar man inte allmänheten och ägarkunderna om det? Hur går det med personalen? Vad ger man ut härnäst?


Nätet lever sitt eget liv och marketchef Henri Patovirta vid S-market i Näse säger att han inte ens hört om den aktuella diskussionen.
Det är Näse som lägger ut verksamheten först, Kaleidi tar över på torsdag. S-market i centrum överlåter disken i nya händer den 11 april och den 25 april öppnar den utvidgade verksamheten i Lovisa.
– Lovisa får nu en full betjäningsdisk, läget förbättras alltså avsevärt, säger Bengt Vinberg som är branschdirektör för markethandeln.
Han är förvånad över att förändringen väckt så starka känslor.
– Jag trodde det handlade om en liten sak. Vi har ju goda erfarenheter av Kaleidi från andra håll. Bolaget är en bra arbetsgivare och erbjuder god service.
Den gör som kan bäst
Kaleidi är en privat firma som specialiserat sig på betjäningsdiskar och speciellt fisk. Företaget grundades 2004 och sköter redan verksamheten i Prisma Kyrkslätt, S-market i Nickby och Söderkulla i Sibbo samt i exempelvis Grankulla, Lojo, Salo. Ekenäs och Ingå.
Henri Patovirta har jobbat i både Sibbo och Grankulla och säger att han sett att systemet fungerar.
– Kaleidi kan den aktuella branschen eftersom företaget specialiserat sig på den. Det är vettigast att den som kan bäst utför ett arbete.
Visst handlar det också om lönsamhet.
Han är medveten om att förändringar alltid medför en viss oro och så är det också nu.
– En del anställda är mera rädda än andra.
Patovirta förklarar ändå att de som berörs av förändringen i Borgå, åtta personer i Näse och sex i centrum, går över till Kaleidi som gamla arbetstagare. Givetvis går de miste om Varuboden-Oslas personalförmåner.
– Men den nya arbetsgivaren erbjuder sina förmåner. Dessutom får ju precis alla behålla sina jobb.
En förändring är ändå att vissa personer som haft olika slags arbetsuppgifter, härefter endast jobbar vid betjäningsdisken.
Allt vanligare med shop-in-shop
Marketchefen säger att det blir allt vanligare med shop-in-shop, det vill säga att flera företag samsas om samma butikslokaler.
Under veckoslutet fixades betjäningsdisken i Näse till, man målade väggar och så, men kunderna kommer egentligen inte att märka att en ny aktör dyker upp på torsdag. Ingen skylt sätts upp och personalen klär sig fortsättningsvis i Varuboden- Oslas plagg.
Förändringen syns i själva disken i form av ett mångsidigare sortiment.
Bengt Vinberg säger att man inte försöka lura folk med att gömma undan information.
– Varuboden-Osla är ju också i fortsättning ansvarig för verksamheten även om den drivs av en annan. Dessutom vill vi förenhetliga klädseln.


Läs mera om saken i tisdagens tidning.