Nya regler för köp av alkohol och tobak

Alla personer som köper alkohol eller tobaksprodukter och ser ut att vara yngre än 30 år måste från och med måndag bevisa sin ålder i affärerna. Direktivet gäller alla större affärskedjor och alla R-kiosker.

Dagligvaruhandeln vill med de nya reglerna helt stoppa försäljningen av alkohol och nikotinprodukter till minderåriga. Tidigare har kassapersonalen bett att få se id av alla personer som verkar vara yngre än 23.

– Nu kommer man att granska betydligt fler än tidigare, säger vd Kari Luoto på branschorganisationen Dagligvaruhandeln.

En del affärer har redan börjat följa den nya regeln. Det fanns ett behov av att höja åldersgränsen för när personalen måste begära att få se id, eftersom det är svårt att uppskatta åldern på en ung person.

– Man har flitigt diskuterat behovet av att minska de skador som alkoholen orsakar unga. Med den här gärningen vill handeln ta sitt ansvar i frågan, säger Luoto.

I branschen tror man att de nya reglerna leder till en lägre tröskel för att ta kontakt med kunderna.

– Vi finländare har ofta svårt för att ta kontakt med andra. Att tala om och ställa frågor om ett så känsligt ämne som åldern verkar ofta vara ganska svårt, säger Lauri Sipponen, vd för Lidl i Finland.

Sipponen säger att kassaapparaten åtminstone hos Lidl uppmanar personalen att begära att få se id då den sålda produkten endast får säljas till vuxna. Dessutom berättar apparaten också när kunden senast borde vara född för att få köpa produkten.

Hur kunderna reagerar kommer att framgå när direktivet börjar tillämpas i praktiken. Handeln ser förstås att konsumenterna reagerar välvilligt.

– Om personalen uppskattar din ålder i underkant är det ju en positiv sak. Om man bli arg på grund av det är det helt orimligt, säger Sipponen. 

Det går bra att styrka sin ålder med ett fotoförsett identitetskort, pass, körkort eller mopedkort.(FNB)