Affärerna säljer mjuka klappar till reapris

Flera stora kedjor har sänkt priserna på kläder fastän de mest intensiva shoppingdagarna före jul fortfarande återstår.

Trenden är egentligen inte ny. Också i fjol sänkte affärerna priserna på det mesta redan före julafton. Bara de största väntade med att inleda rean i mellandagarna, så som traditionen påbjuder. Också webbutikerna har inlett rean i god tid. De snabbaste kunderna hann klicka hem klapparna till rabatterat pris.

Jaana Tähtinen är butikschef på Rouge. Hon har inte följt med webbaffärerna inför jul, men säger att när de stora kedjorna inleder rean, så finns det i princip inte så många andra alternativ än att haka på.

– Vi små vågar inte ställa oss vid sidan om. Kunderna är noggranna och prismedvetna. Vi får genast höra om det redan är reapriser i Helsingfors.

Tähtinen tycker att rean börjar onödigt tidigt.

– Det känns som om det blir tidigare och tidigare för varje år.

Kunderna har lärt sig att vänta med inköpen, det har både Tähtinen och Pamela Massingberd-Lång som står bakom disken i Ebba Lifestyle, lagt märke till. Tähtinen gissar att många ger sig till tåls och inväntar sänkta priser så långt det bara är möjligt.

Ägaren till Ebba Lifestyle, Anne Nordberg-Henttala säger att de stora kedjornas beteende inte påverkar prissättningen. Trots det är det reapriser som gäller också i den lilla affären vid Lundagatan. Nordberg-Henttala säger att det småningom börjar bli dags att göra rum för vårkollektionen. Inför jul är det inte heller så många som köper kläder till sig själv, de flesta kunderna prioriterar annat.

– Det har varit ganska lugnt under senhösten.

Därför ville hon sänka priserna. Dessutom finns det bara enstaka storlekar kvar av vissa plagg och också av den anledningen kändes en prissänkning motiverad.

Handeln har på förhand förutspått att barnfamiljerna kommer att spendera mindre pengar på julklappar än i fjol. Däremot tycker sig handeln ha sett tecken som tyder på att medelålders, barnlösa par har för avsikt att satsa mera, framför allt på mat och dryck. 

Tähtinen säger att de traditionella artiklarna säljer bra också i år. Nattdräkter är alltid populära, liksom mysplagg. Dofter går likaså bra åt, speciellt nyheterna.