Stora fordon kräver minst lika stor precision

Tio olika moment ska antingen det tunga fordonet eller fordonskombinationen klara av utan att överskrida idealtiden. Det är lättare sagt än gjort.

Porvoon Rahtarit ordnade i lördags kvaltävlingar för chaufförer som vill delta i FM i körskicklighet som ordnas i slutet av juli. Förarna körde antingen buss, lastbil, långtradare eller långtradare med släp.

För de största fordonen gällde det att klara av de tio olika momenten på banan på sju minuter, den som körde buss eller lastbil hade bara fem minuter på sig. Tidsramen låter på förhand väl tilltagen, men det visar sig ganska snabbt att det för många tar lång tid att backa det långa fordonet och dessutom med hjälp av bilens bakparti stöta till koner så att de välter i tur och ordning.

Rahtaritmedlemmen Markku Maasto säger att man ordnade samma kvaltävling på många håll under lördagen. De som lyckas bäst går vidare till finalen. Hur många som kvalar vidare beror på hur många deltagare som representerar en enskild avdelning i kvalet. Ju fler, desto bättre för den lokala avdelningen.

Kunde ha varit fler

Porvoon Rahtarit hade gärna sett fler deltagare i samtliga klasser. Men Maasto misstänker att en mässa inom transportbranschen som ordnades samma dag i Helsingfors lockade en hel del chaufförer.

– Pojkarna är där och tittar på nya leksaker, skämtar han.I kvalet deltog fyra avdelningar från Kymmenedalen, Lahtis, Helsingfors och Borgå.

För att ta sig vidare till FM gäller det att samla så få felpoäng som möjligt. Uppgifterna som chaufförerna ställs inför i kvalet kräver stor precision. Det gäller att nudda vid en av två portar med först det vänstra och därefter det högra framdäcket så att bara den yttre porten öppnas. Därefter ska föraren uppskatta avståndet till en orange pelare som föreställer en cyklist. Han, eller hon, ska passera på 1,2 meters avstånd. Däcket lämnar ett avtryck i sanden, och domaren mäter avståndet från avtrycket till pelaren.

Det visar sig vara ganska svårt att passera tillräckligt nära, den ena chauffören efter den andra kör förbi med bred marginal. Också Borgåavdelningens Tero Sikkara, som har representerat Finland på VM-nivå, tar ut svängen rejält. Men i övrigt syns det tydligt att det här är någonting som Sikkara har gjort förr. Han rattar den långa kombinationen baklänges snabbt och säkert, och han överskrider idealtiden med mindre än en minut och lägger sig i täten i sin klass.

Nolltolerans

Samtliga chaufförer turas om att köra samma fordon och Markku Maasto säger att redan det innebär en utmaning. Alla rattar inte till vardags ett fordon med just de här egenskaperna.

– För att få starta ska man dessutom visa upp ett giltigt körkort som ett bevis på att man får köra ett fordon i den här fordonsklassen. Dessutom får alla blåsa i alkometern, om visaren så mycket som hoppar till lite, får man inte starta. På det här sättet vill vi understryka att det är nolltolerans som gäller, säger Maasto.