Tarkisborna vill inte ha Uljasvägen

Onsdagen efter påsk ska stadsfullmäktige säga sitt i en eldfängd fråga. Det är dags att fatta beslut om detaljplanen och detaljplaneändringen för Majberget.

Tarkisbornas motstånd till detaljplaneändringen handlar framför allt om byggandet av Uljasvägen. I onsdags på kvällen försökte byborna en sista gång påverka beslutsfattarna före stadsfullmäktiges möte. Tre stadsfullmäktigeledamöter fanns på plats: Janette Englund (SFP), Juha Elo (obunden Sannfinländare) och Torolf Bergström (SDP).  Englund leder stadsutvecklingsnämnden, Elo är medlem. Stadens tjänstemän representerades av stadsplaneringschef Eero Löytönen, stadsingenjör Risto Lindblad och miljövårdschef Jukka Palmgren.
– Trehundratjugo personer skrev under en anmärkning om att Uljasvägen inte behövs. Först när Skärgårdsvägen har byggts kan Uljasvägen öppnas, sade Tarkis byaförenings vice ordförande Bror Öberg.
Tarkisborna är inte ensamma om sitt motstånd mot Uljasvägen. De får stöd av invånarföreningarna i grannskapet.
– Vi föreslår att Östanvägen byggs ut. Förslaget är inte nytt, men det kan väl tas upp på nytt, sade Harri Saarenpää från Vårberga.
– Rönnvägens invånarförening stöder Saarenpääs förslag, sade Börje Bärlund.
Noggrann utredning
Löytönen påminde flera gånger om att stadsplaneringen följt fattade beslut när planerna har gjorts upp. Han ondgjorde sig över att beslutsfattarna nu verkar ändra åsikt. Han framhöll att planen är noga genomtänkt och frångår man planen leder det till problem på annat håll. Han betonade att Sitra inte skulle ha gått med i finansieringen av Skaftkärr om de hade motsatt sig planerna.
– Trafikarrangemangen är en central fråga i planen. Vi har hittills kunnat lita på stadens trafikplaneringsexpertis när det gäller trafiksäkerhet och det finns ingen orsak att misstro det expertisen säger om Uljasvägen. Vägen är trygg, det finns till exempel betydligt brantare backar på någon annanstans i staden. Om trafiken leds via Solbackavägen skulle vi bli tvungna att granska delgeneralplanen och då talar vi om en fördröjning av Majberget med fem år, sade Löytönen.
Janette Englund sade att staden behöver intäkterna av de tomter som planeras i Majberget.
– Och de får vi inte om detaljplanen inte godkänns.
Men Englunds och tjänstemännens inlägg för detaljplanen fick varken publiken eller Bergström och Elo att ändra åsikt. Det gör inget om planerna fördröjs, Uljasvägen ska inte byggas.
– Bygg Skärgårdsvägen först och sedan förbud mot genomfartstrafik genom Tarkis. Jag tror inte att de som köper dyra tomter och bygger dyra hus gör det för att få cykla till centrum, sade Tor-Gunnar Riska.
Enighet om Skärgårdsvägen
Skärgårdsvägen är däremot en väg som inte leder till motsättningar. Löytönen kom med ett uppmuntrande besked.
– Vi har lyckats få in ett omnämnande i etapplandskapsplanen om att Skärgårdsvägen är en led som bör byggas i brådskande ordning. Om vi river upp delgeneralplanen tror jag inte att vi har några som helst möjligheter att få med staten i bygget.
Löytönen och Englund ansåg att intäkterna av Majbergstomterna ska öronmärkas för Skärgårdsvägen och målet är att få staten med i bygget.
– Om vi då tänker oss att stadsfullmäktige skulle anslå pengar för Skärgårdsvägen vilken tidtabell talar vi då om? undrade Hannu Ahlgren.
– Om staten anser att Skärgårdsvägen är en allmän väg tar själva vägplanen ungefär ett år för staten, sedan ett år till för själva byggplanen och ett år för byggandet, svarade Lindblad. Min bedömning är att vägen kunde stå klar 2015. Då talar jag om vägens första del som skulle gå från Stensböleåkrarna till Veckjärvivägen. För några år sedan talade man om att det här avsnittet skulle kosta 6,5 miljoner euro.