Båtmässan bjuder på mycket av varje

Årets båtmässa har öppnat, och den är som vanligt större än någonsin. Där hittar man allt som på något sätt har anknytning till båtar och båtliv. Östnyland är med på flera hörn.

I en hall doftar det av tjära, glänser av finputsad mahogny och visas båtar av trä. Där hittar man också en mera turisminriktad avdelning där kustkommuner och insjöregioner får berätta om sina projekt för båtfolket. I en annan del hittar man utrustning av alla slag från telefonfodral till jättestora betongbryggor klädda med värmebehandlad kanadensisk ask. Det ena företag efter det andra som ger båtservice finns med.

I stora hallen finns det sedan båtar i glasfiber, båtar i aluminium, ribbåtar, segel, motorer och allt tänkbart som man kan behöva eller bara vill ha. Jonna Waltonen och Gunilla Törnblom från Lovisa finns på plats för att berätta allt om vad Lovisa kan erbjuda båtturisterna.

– Det är ju ganska lång väg från kustfarleden in till gästhamnen, så vi måste ha något extra att erbjuda, säger Jonna.

I sommar stiger servicegraden för båtturisterna i Lovisa då gästhamnen kan öppna sitt nya servicehus. Precis bredvid husen vid Skeppsbron byggs ett hus med kök och vardagsrum för gästande båtturister. Där blir bastu och tvättrum och kanske det viktigaste för folk som är ute till sjöss någon vecka: Ett ordentligt klädvårdsrum med tvättmaskiner och torktumlare. Där får Lovisa ett lockbete när båtfolket upptäcker det här stället.

– Vi har också vår gästhamn, säger Annika Palmgren från Borgå, och nu håller servicen på Sandholmsudden på Pellinge på att utvecklas ytterligare. Det är ett ställe för alla som vill ta i land och sträcka på benen.

Sibbo kommun är också med, men i en annan del av mässcentrum.

– Vi vill visa upp oss via våra företag, säger näringschef Rauno Tiainen.

Därför samlas en grupp Sibboföretag på båtföretaget Marinos avdelning.

– Marino kontaktade oss och frågade om vi ville komma med, och vi tyckte att idén var bra, säger Tiainen.

 

Det har nu gått tre båtsäsonger sedan Sibboföretaget Marino presenterade en ganska epokgörande båtmodell Marino APB 27. Modellen bygger på Marino Cobras skrov, berättar Jan Fagerström, och den har från år till år väckt större intresse genom sitt nytänkande.

– Nu kan vi presentera två nyheter som bygger på samma idé, säger Fagerström.

Den ena är Marino APB 27T, som är en öppen daycruiser där man har använt många av idéerna från den vanliga APB 27-an. Det nya flaggskeppet blir emellertid Marino APB 37 som ännu finns bara i en bildpresentation. Marino har flera andra typer i produktion, och förstås den nygamla öppna Marino Swing, som Sibboföretaget på nytt började producera för några år sedan.

Redan tidigare har Borgåföretaget Weldmec i Ölstens funnits på marknaden med båtar av en helt annan typ än Marinos. Serecrafts båtar är tuffa arbetsmaskiner som används av sjöräddare, brandkårer och som oljebekämpningsbåtar. Markus Magnusson från företaget säger att varje båt blir ett one-off-bygge som baserar sig på kundens önskemål.

– Ibland undrar vi nog litet vad de vill ha, men vi bygger det och ännu har ingen båt returnerats. På mässan visar de upp en dyk- och räddningsbåt som räddningsverket i Stockholm har beställt.

Black Pearl är en helt annan aluminiumbåt än Serecrafts arbetsmaskin. De enda likheterna är väl att båda är byggda i aluminium, att båda har Yanmar maskiner och båda har vattenjet för framdrivningen. Black Pearl byggs av Magnusson & Stoor i Östermalm och är en snabb, lyxig, sjösäker fritidsbåt av Walk-around-typ. Här får kunden också välja det mesta efter att skrov och överbyggnad är bestämd. Men här handlar det om komfort och lyx.

Så fortsätter det. Båtar för mera vanligt folk finns det också. Tage Gustafsson från Borgå visar upp Rival-serien som presenterar båtar i prisklasser för helt vanliga plånböcker.

– Jo, jag kom hit för att köpa en båt, sade en bekant som jag mötte på mässan. Det brukar jag göra varje år. Så tar jag en titt i plånboken och bestämmer mig för att inte göra det i år heller.