Pellinge FBK fick en julklapp som räddar liv

Pellinge FBK firade julafton redan i går. Då fick kåren ta emot en splitterny lätt räddningsbil.

För den frivilliga brandkåren var gårdagen smått historisk. Det är första gången under kårens 94 år, som man kan ta i bruk en alldeles ny bil. Också för räddningschef Peter Johansson och Östra Nylands räddningsverk var gårdagen speciell. Räddningsverket har efter moget övervägande beställt två lätta räddningsenheter. Den andra bilen går till Nickby FBK och överlåts efter jul. För räddningsverket är det här ett intressant försök, som om erfarenheterna är goda kan ge upphov till fler lätta räddningsbilar i regionen.
– Det här är en allmäneuropeisk trend, säger Johansson om att räddningsbilarna blir mindre. I Sverige är de ännu mindre än den här, där har man till och med bilar av farmartyp.
Med en mindre bil kommer man snabbare fram och den är smidig i stadstrafik. Det lätta fordonet är som klippt och skuret för de små vägarna i Pellinge. Dessutom är det oftast fråga om ett sjukdomsfall när Pellinge FBK rycker ut, och tack vare den nya bilen kan man vinna flera dyrbara minuter.
Kårchef Kaj Eriksson tog tillsammans med Peter Eriksson och Christer Eriksson emot nycklarna till den nya bilen. I går på kvällskvisten var det meningen att de skulle rulla i väg mot Pellinge med nyförvärvet. Det var en mycket belåten trio som ingående granskade bilen och all utrustning. Men ute i skärgården är det mer än ett tidsfördriv att gå med i FBK.
– Ska vi ha hjälp måste vi hålla oss med den själv, säger Kaj Eriksson.
Avståndet från räddningsverket till Pellinge är stort, men om de frivilliga brandmännen är hemma kan de vara på plats inom tio minuter från att de fått larmet. Då dröjer det ytterligare tjugo minuter för ambulansen att komma fram. Skickas läkarhelikoptern ut till ön, når hjälpen fram tio minuter tidigare.
Kan bli fler
Peter Johansson säger att man om ett år utvärderar försöket. Om det visar sig att de nya bilarna fungerar bra både på landsbygden och i tätort, kan deras antal utökas. En stor brandbil kostar lika mycket som två små. Men Peter Johansson påpekar att ingen nu ska tro att man bara får en halv bil för pengarna. Också datorerna var stora till en början.
Trots det mindre formatet är bilen välutrustad och utrustningen kan kompletteras vid behov. Fem personer får plats i bilen och behöver man ha med sig skrymmande tilläggsutrustning går det att koppla en släpvagn baktill.
– Vi behöver inte tunga räddningsfordon överallt, säger Johansson.
I takt med att räddningsverket förnyar bilparken tar man ställning till vad som behövs; är det en tankbil en stor brandbil eller en lätt räddningsbil. Tillsammans bildar de olika fordonen fungerande enheter.
Försäljningschef Markku Andersson vid Veho Group säger att man i Tammerfors har goda erfarenheter av den lätta räddningsbilen. Bilen är fyrhjulsdriven, automatväxlad och har hög markfrigång, ett plus i oländig terräng.