Sköldvik har landets största hamn

Nestes hamn i Sköldvik är landets största hamn om man ser till mängden transporterat material. mera än 20 miljoner tol oljeprodukter pumpas varje år genom rörledningarna i hamnen.

När Borgåbladet besöker Nestes hamn i Sköldvik en torsdag sent i juli är det lugnt i hamnen. Två tankfartyg ligger vid oljekajerna och i kemikaliehamnen en bit söderut ligger en kemikalietanker.

– Vi brukar ha mellan 1200 och 1300 fartyg i hamnen varje år, berättar hamnchef Petteri Heinonen. Då kommer omkring 11 miljoner ton last till oss och åtta till tio miljoner ton körs ut.

Största delen av råoljan fraktas till Sköldvik från Primorsk i Viborgska viken. Området hette Björkö på svenska medan den delen av Karelen hörde till Finland. En del olja kommer också från Nordsjön, men alra största delen är rysk olja som kommer via Primorsk.

I hamnen jobbar ett 70-tal man i treskift. Det här är en mycket mansdominerad arbetsplats, men just nu har man ett par kvinnliga praktikanter. En av dem är Jemika Kiiskinen som sommarjobbar som hamnkarl men till vardags studerar till diplomingenjör i Otnäs.

– Det här är ett jobb som är ganska fysiskt krävande, säger hamnmästare Tommy Andersson. Det är tungt att slita med förtöjningstrossar och tröga ventilkranar.

Hamnmästaren har idag mest en kontrollfunktion. han sitter framför dataskärmar och med en rad monitorer där han hela tiden ser bilder från övervakningskamerorna som finns runt om vid varje kajplats. Kamerorna är fjärrstyrda så med en joystick kan Tommy styra kameran och se precis vad han vill av det som händer i hamnen och i närområdet.

– En stor del av mitt jobb är annars att sköta lasthandlingarna, säger Tomy Andersson.

Hamnen är en av orsakerna till att Nestes raffinaderi byggdes i Sköldvik, säger Petteri Heinonen. Man har en fin och djup naturlig farled ända in till kajerna  där ett par av kajplatserna har ett djup på över 15 meter.

År 2013 skall man ta i bruk en ny apparatur i hamnen. Då får man ett system som kan ta hand om de gaser som nu pumpas ut i luften ur fartygens tankar när fartygen lastas. Gasen leds sedan tillbaka till raffinaderiet och de olika processerna där.

– Det här är vår kommande stora investering, säger Heinonen.