Östra Nyland marknadsförs interaktivt

Ny webbplats, Facebook och sökmaskinsoptimering är Borgå turistbyrås verktyg för att locka fler resenärer till regionen. De flesta turister stannar endast en dag.

Östra Nyland lockar årligen över en och en halv miljon besökare. Endast en bråkdel övernattar ändå på hotell. Det här visar en undersökning utförd av yrkeshögskolan Haaga-Helia. Av 1,7 miljoner besökare år 2009 var hela 1,1 miljoner dagsbesökare, medan största delen av de som övernattade bodde hos släktingar och vänner eller i egen sommarstuga. Endast 88 000 hyrde stuga och 70 000 bodde på hotell.

– De som övernattar hos bekanta stannar längst, 4-5 dagar, och hämtar mycket pengar till staden, men vi borde ännu få dem att övernatta på hotell, säger Outi Leppälä, turistchef i Borgå.

Hotellverksamheten är något som Borgå ännu har potential att utveckla. Så kunde man få fler turister att stanna längre än en dag och ha tid också för annat än en rundvandring i centrum.

- Visst ska vi värna om Gamla stan, men Östra Nyland är så mycket annat än så. Här finns fina ställen att hålla kongresser, en vacker skärgård och möjligheter att fira stugsemester. Kongressresor var det lite dåligt av för ett par år sedan, men nu har de blivit allt mer populära. Det finns ännu utrymme för innovativa företagare i den nischen, berättar Leppälä.

Stugägare osynlig grupp

Resenärerna använder kring 155,5 miljoner euro till Östra Nyland årligen. Mest pengar använder de som hälsar på bekanta, 74 miljoner euro. Hälften av pengarna sätts på dagligvaror, restaurangbesök och barer. Också dagsbesökarna gläntar flitigt på penningbörsen: de spenderar i medeltal 50 euro per person på sin resa.

– Dessutom får vi inte glömma en viktig osynlig grupp, det vill säga de som bor utanför regionen och har en sommarstuga här. De stannar länge och hämtar mycket pengar till regionen.

Undersökningen genomfördes år 2009, då turismen drabbades av recessionen. I Borgå firades jubileumsår till minnet av lantdagen 1809 och dessutom återinvigdes den nyrenoverade domkyrkan, så för staden var året ganska skapligt.

Marknadsföringen tar nya tag

Turistbyrån öppnade i våras en ny webbplats på finska, svenska och engelska, och målet är att öppna sidor på ryska ännu i år.

– Vid sidan av finländska och amerikanska besökare har webbplatsen också besökts av ett betydande antal ryssar, berättar byråsekreterare Tanja Peisala. Sidorna besöks oftast sommartid, men också aktuella evenemang och högtider lockar besökare.

Turistbyrån fokuserar i fortsättningen på elektronisk och interaktiv marknadsföring av Östra Nyland. Förutom den nya webbplatsen finns byrån på Facebook och dessutom satsar man på att ligga till så fördelaktigt som möjligt på sökmaskiner på webben.

– Tyngdpunkten flyttas från betjäning av de turister som redan bestämt sig för Borgå till lockande av människor som ännu letar efter ett bra resmål, preciserar Outi Leppälä. Elektroniska medier når många människor snabbt.

En dag räcker

Största delen av turisterna i Borgå stannar endast en dag. Så också de två glada unga män som går i sakta mak längs Mellangatan i Gamla stan. Ignacio Perez fick tipset om Borgå av sin vän Erose Sthapit, som bott i staden. Perez är i Finland på affärsresa och ville ta en rundtur i en intressant stad på kort avstånd från Helsingfors som man kan nå med allmänna färdmedel.

 – Jag är intresserad av gamla städer med en historia, så när jag hörde att Borgå är landets nästäldsta stad hoppade jag på bussen, berättar Perez glatt.

Planen är att gå runt i Gamla stan och längs ån och ta en titt på domkyrkan. Dessutom ska männen äta och dricka något före resan tillbaka till huvudstaden. Just nu saknar han endast en karta med sevärdheter och restauranger. Perez tvekar på frågan om han kunde tänka sig att övernatta i Borgå.

 – Tja, åtminstone Gamla stan är nog så liten så en dag räcker.

Reportern pekar ut den blåa kartautomaten utanför Simolinhuset och männen traskar nöjt vidare med kartan i hand.

Erica Vasama