Hjälpen är nära om bilen stannar

ÖSTNYLAND. Upp till trettio grader kallt och ordentligt med snö. Vädret under jultrafiken kan vara en utmaning för bilföraren.

Den som planerar att ge sig ut på vägarna till jul gör klokt i att reservera tillräckligt med tid för resan. Enligt väderprognoserna kan det bli ordentligt kallt och dessutom snöa rejält. När det är kallt saltas inte vägarna och det kan göra dem extra hala.
Det finns ändå mycket man kan göra för att försäkra sig om att komma fram till sin destination. Att se över bilen innan man startar är smart.
– De har lovat riktigt kallt väder. En bil från södern kan bli lite till sig när den hamnar i Lappland, skämtar Teijo Poutanen som är utbildningschef på bilförbundet.
– Om man haft ens lite problem med att starta bilen hittills i vinter så lönar det sig att byta batteri i den. Bilen kan starta riktigt bra hemma, men när man sedan skall åka hem igen efter jul startar den inte, säger 
I och med att det redan varit kallt en tid har de bilister vars bilar är i dåligt skick med stor sannolikhet redan märkt detta och förhoppningsvis åtgärdat problemen.
Snöflingan till din hjälp
Teijo Poutanen utbildar de frivilliga som är med och genomför Operation snöflinga varje år. Snöflingan har i år jour för 42 gången under jul och nyår. Frivilliga från bilförbundet rycker ut till strandsatta bilisters hjälp under helgerna.
Under de drygt fyrtio åren Operation snöflingan funnits har bilparken mångdubblats i landet.
– I och med att det finns flera bilar händer också flera tillbud. Också riktigt nya bilar kan få problem när det är kallt väder, säger Teijo Poutanen.
Om bilen stannar vid vägrenen skall man allra först varna andra bilister så att det inte händer någon olycka. Sedan ringer man jouren på Operation snöflingan som skickar ut hjälp. Numret är 0200-8080.
– Man skall så noga som möjligt berätta var man är och vad man har för problem. Om vi inte har någon frivillig i just det området ger vi vidare samtalet till någon annan som kan hjälpa på just den orten.
Bränslet fryser
I fjol blev det kallt så snabbt att mackarna inte hann byta ut dieseln till vinterkvalitet och det förde med sig att många bilister fick problem med sina bilar. I år har man bytt ut dieseln i tid, men det förhindrar inte problem för den som skall resa långt norrut.
– Här i södra delarna av landet är bränslet lite annorlunda än det är i Lappland. Vår vinterkvalitet räcker inte till utan blir det riktigt kall måste man ha arktisk diesel i tanken, säger Poutanen.
Arktisk diesel finns inte i södra Finland.
– Det lönar sig att fylla på tanken så snart man kommer så långt norrut att det finns arktisk diesel att får, tipsar Poutanen.
Det är inte bara kylan som är en risk, också vinden då man kör kyler ner bilen.
– Man kan skydda bilen från draget genom att täcka kylargrillen med paff. Man måste bara komma ihåg att bilen också behöver luft, när temperaturen stigen närmare noll grader måste man komma ihåg att ta bort paffen, säger Poutanen.
Varma kläder med
Teijo Poutanen räknar med att de frivilliga har mycket att göra under helgerna. Han påminner om att se till så det finns tillräkligt med varma kläder i bilen. Ifall något händer och man blir vid vägkanten blir det snabbt kallt i bilen.
– Den första som kommer är kylan, säger han.
I Borgå och Lovisa finns i år ingen frivillig inom Operation snöflingan. I Borgå har bärgningsbolaget Frejborg jour dygnet om hela helgen.
– Vi är alltid tillgängliga, det är bara att ringa, konstaterar Roger Frejborg.
Hur mycket jobb personalen på en bärgningsfirma har beror långt på vädret. Ända sedan vintern kom i slutet av november har det varit full rulle.
– När det blir kallare än minus tjugo grader börjar bilarna krångla. Snön ställer också till en del besvär, säger Frejborg.
Telefonnumret till Frejborg är 019-573300. Går ett däck sönder eller om man har problem med att få bilen att starta kan Roger Frejborg hjälpa.
– Så mycket mera kan man inte göra på vägen med dagens bilar, det är nästan bara att bogsera dem till en verkstad om det är något större som gått sönder.