Lutande skyltar är en utmaning för föraren

BORGÅ. Att köra buss i Borgå är inte det lättaste. Gatorna är trånga och föraren får dessutom väja för vägskyltar som hotar ta med bussens sidospegel.

Den stora bussen accelererar sävligt. Busschaufför Antero Laakso rattar den långsamhet och noggrant genom korsningarna. När han kommer ut på Alexandersgatan stöter han på det första problemet. Intill övergångsstället vid konstisbanan lutar en skyddsvägsskylt utåt mot gatan.
– När jag kör längs den högra vägrenen, som man skall, så tar skylten i bussens spegel. Jag är tvungen att väja för att komma förbi, säger Laakso.
Gatorna i Borgå är på flera sätt en utmaning för yrkesförare med stora fordon.
– Det finns vägskyltar som lutar, flera av kurerna vid busshållplatserna är placerade så att det är svårt att köra in på hållplatsen utan att skrapa bussen, det är trångt och vägarna är så smala att bussens framparti hamnar på trottoaren då man vänder, räknar Laakso upp.
Han fortsätter färden längs Vårbergavägen.
– Den där skylten har någon kört på och nu är den också vind, säger Laakso och visar mot en skylt som också den utmärker skyddsväg vid övergångsstället vid köpcentret.
Nära ögat
Antero Laakso är vice ordförande för Porvoon Rahtarit och han är inte den enda som retat upp sig över vägskyltar som gör det knivigt att ratta stora fordon i stadskärnan. Flera av hans kolleger har tagit kontakt, och man har också varit i kontakt med staden angående en del av skyltarna.
– Det har varit flera nära-ögat-situationer. Det går inte att koncentrera sig enbart på vägskyltar när man kör, man måste ju titta lite efter andra människor också, säger Laakso lite ironiskt.
Man skulle kunna tro att man kan köra rakt fram längs en gata fastän man kör en buss, men så är det inte. På Östanvägen, strax före korsningen till Havsvindsvägen krypkör Laakso. Det gör han eftersom han vet att en skylt hänger ute över vägen. Just före skylten stannar han för att visa. Om han skulle ha kört med normal hastighet skulle spegeln ha rykt. Igen.
Busskurer sticker ut
Också en del av busshållplatserna komplicerar jobbet för chaufförerna. Vid en hållplats har en vägskylt placerats så nära hållplatsen att föraren får se upp så inte bussens bakre del fäller skylten då föraren vänder in till hållplatsen.
– Just nu är det ljust och bra före, men i mörker med duggregn på hala vägar går det lätt så att bussen glider någon bit och då tar det i, säger Laakso.
Kurerna som skall skydda väntande passagerare mot väder och vind kan också ställa till det. På Gammelbackavägen i Näse får man vända in brant till hållplatsen efter chikanen och samtidigt undvika att törna emot taket till busskuren. Ändå lyckas det inte helt.
– Jag står egentligen för långt borta från hållplatsen. Om en äldre människa skall stiga på bussen borde jag vara närmare men kör jag in som jag borde tar taket i, säger han.
Kör föraren på en vägskylt eller en busskur är det förarens fel. Att reparera skadade sidospeglar eller repade sidor är dyrt.
Så det gäller att hålla tungan rätt i munnen.