Blinkljus varnar bilister för fotgängare

BORGÅ. Fyra farliga skyddsvägar försågs på onsdagen med ett varningssystem. Det ska få bilisterna att sakta ned farten då fotgängare och cyklister vill korsa vägen.

– Vi vill förbättra trafiksäkerheten vid skyddsvägarna och det här är ett kostnadseffektivt sätt att göra det. Ingenting behöver grävas upp, säger Borgå stads trafikplanerare Hanna Linna-Varis vid korsningen av Strandgatan och Svinövägen där skyddsvägsstolparna kapslades in med varningssystemet Välkky.
De reflekterande och blinkande kapslarna installerades också på två ställen vid Gamla Helsingforsvägen samt vid korsningen av Werner Söderströms gata, Galgbackavägen och Skarpensvägen. I ett senare skede får Hindhår blinkljus där lättrafikleden korsar Skolvägen.
Alla dessa platser anses vara särskilt farliga för fotgängare och cyklister; det har påvisats i trafiksäkerhetsutredningen och har även påtalats av invånarna.
Varningssystemet Välkky testades för ett par vintrar sedan i Seinäjoki av Destia och det visade sig att reflexen och ledlampan fick bilisterna att sänka hastigheten med närmare fem procent. Denna hastighetssänkning minskar risken för dödsolyckor med tjugo procent och skaderisken vid olyckor med tio procent.
Därtill ökade bilisternas benägenhet att stanna framför skyddsvägen i stället för att köra rakt igenom.
Välkky installeras på skyddsvägsmärket på ögonhöjd för bilisterna och reagerar då fotgängaren kommer nära skyddsvägen. Två blinkande varningslampor tänds mot biltrafiken på vardera sidan av skyddsvägen. Fotgängaren märker inte ljuset medan bilisterna i normala fall ser det åtminstone på 200 meters och vid tät snöyra på 50 meters håll.
– Varken bilisten eller fotgängaren vänder bort blicken på grund av ljuset utan håller kvar sin uppmärksamhet på vägen, säger Jouni Hänninen, uppfinnare och grundare av varningssystemtillverkaren Havainne.
Han framhåller att varningsljuset inte är ett trafikhinder utan ett sätt att öka säkerheten och smidigheten i trafiken.
Varningslamporna blinkar i tjugo sekunder och en del bilister har därför misstänkt att de lyser trots att det inte finns fotgängare eller cyklister i närheten. Till det konstaterar Hänninen att tjugo sekunder är en bra tid för en trygg övergång; barnen hinner ta sig 30 meter och cyklisterna 180 meter vidare då de korsat vägen. Men alla är inte lika snabba. En trafikplanerare i Helsingfors sade nej till en blinktid på femton sekunder eftersom det tar lång tid för många äldre att gå över gatan.
– Det viktiga är att hålla bilisten uppmärksam på den lätta trafiken, säger Hänninen.
Det här är inte den första blinkande fotgängarvarningen i Borgå, men systemet är ett annat. I augusti försågs skyddsvägen vid Magnus Eriksson gata och Näse-Juttes gata med ett varningsljus högst uppe på trafikmärket.
Staden har också haft hastighetstavlor på prov i Gamla stan och på Gammelbackavägen.