Stängd korsning och gata rubbar bilisternas cirklar

Cyklister och fotgängare ska få det bättre i Borgå centrum. Vägen dit inleds med att en gata och en korsning stängs tillfälligt. Så nästa vecka gäller det för bilisterna att ställa om sina körvanor.

BORGÅ. Ställvis livlig – och inte alltid så laglig – är cykeltrafiken på Lundagatans stump mellan Fredsgatan och Brunnsgatan. Mången cyklist tar sig fram antingen på trottoaren eller i fel riktning ute på den enkelriktade gatan.
Men om några månader kan alla cyklister trampa laglydigt, samtidigt som fotgängarna får mera plats på gatustumpen. Körbanan skiljs åt med planteringar och smalnar rejält av till förmån för den lätta trafiken. Närmare hälften av parkeringsplatserna försvinner därifrån.
– Det här kan sägas vara startskottet för ett mera fotgängarvänligt centrum, säger Kari Hällström, planeringschef på Borgå stad.
I samma veva låter staden höja delar av gatan med upp till 30 centimeter. Gatan har sjunkit särskilt vid Lundagatan 16, och fastigheterna har varit tvungna att lägga extra trappsteg för att göra det lättare att kliva in i husen. Därtill läggs nya vattenledningar under gatan.
Byggskedet innebär från och med nästa vecka rubbade cirklar för bilisterna i centrum. Eftersom det berörda avsnittet av Lundagatan rivs upp helt och hållet mellan husväggarna har bilar inget att göra där. Fram till – antagligen – mitten av november får bara servicetrafiken till fastigheterna och Seurahovis hotellgäster svänga in på gatan.
Den ena korsningen, mellan Fredsgatan och Lundagatan, stängs helt och hållet på tisdag, den 14 september, och öppnas igen för biltrafik sannolikt den 23 september.
Det här innebär att Fredsgatan blir en återvändsgränd mellan Mannerheimgatan och den stängda korsningen. Det går att svänga in på Fredsgatan, men det blir krångligare att ta sig in på parkeringsplatserna och tomterna längs med gatan. Eftersom detta gatuavsnitt är enkelriktat finns det bara en väg ut för den som parkerat där eller förirrat sig dit – bilarna dirigeras till Brunnsgatan via så kallade Elantos parkeringsplats.
Rörigt kan det nog bli, särskilt om flera bilister på genomfart plötsligt märker att de inte kommer någon vart. Kari Hällström hoppas därför att bilisterna om möjligt undviker att köra till Fredsgatan.
Fredsgatan blir ju också en återvändsgränd för den som kommer från Stadshusgatans håll, men där är det lättare att ta sig bort från den stängda korsningen. Det är bara att svänga tillbaka eftersom Fredsgatan här är dubbelriktad.
Fotgängare och cyklister behöver inte bekymra sig. De kommer att dirigeras förbi byggplatsen på Lundagatan och har möjlighet att besöka affärerna.
Bussarna måste ta en annan väg till busstationen under drygt en vecka. Från Mannerheimgatan svänger de då in på Runebergsgatan, kör upp för Lundagatan och sedan längs med Biskopsgatan och gör en vända runt torget. Lokaltrafiken mot Vårbergahållet får en tillfällig busshållplats på Biskopsgatan invid Runebergsesplanaden.
Följande korsningsstängning sker kring början av november, och då gäller det korsningen av Lundagatan och Brunnsgatan. Även här skapas tillfälliga återvändsgränder.
Enligt planerna ska den förnyade delen av Lundagatan stå klar och öppnas för all trafik i november. Kyla och snö kan leda till att stenläggningsarbetena skjuts upp till våren, men det här utgör inte något hinder för trafiken.
Normalsituationen blir ändå mycket kortvarig. Kring årsskiftet rubbas centrumtrafiken igen i och med att Fredsgatan stängs av mellan Mannerheimgatan och Lundagatan. Det beror på att handelslaget Osla ska utvidga och bland annat bygga parkeringshus. Gatan är avstängd i kanske drygt ett halvår och innebär bland annat att busstrafiken igen får ta andra vägar in till centrum.