Klipp. Lasse Sevens, vice vd för Nordea i Finland, höll i saxen då Nordeas filial i Borgå öppnade sitt nyrenoverade kontor. På bilden syns också Camilla Antas, direktör för den lokala servicen, och Jarmo Törhönen, vice vd för bankens verksamhet i huvudstadsregionen

Nyrenoverad Nordea-filial med nya funktioner

Nordea slog i går upp dörrarna till sina nya och utvidgade banklokaler i Borgå. Även själva bankfunktionerna har trimmats.

BORGÅ Nordeas nyrenoverande bankfilial i Borgå breder ut sig på cirka 1 200 kvadratmeter, det är cirka 200 kvadratmeter mera än tidigare. Kontoret – eller egentligen är det tre kontor – har vuxit till sig och ramas in av Lundagatan, Biskopsgatan och passagen till Citymarket.

– Här har vi tre filialer i ett, det är kundrådgivning, kassatjänster och företagsservice. 60 procent av våra kontor är uppbyggda enligt den här modellen, säger Lasse Svens, vice vd för Nordea i Finland.

Flera filialer i Nordeas kontorsnätverk runtom i landet har förnyats och sanerats under de senaste tre åren. Enligt Svens har tyngdpunkten legat på kontor i tillväxtkraftiga kommuner, och nu stod alltså Borgå i tur.

Privat service
– Vi har sett att kunderna vill ha mera kvalitet bland annat då det kommer till kundrådgivning och renoveringen ger de ramar som krävs för att kunderna ska få service i lugn och ro, säger han.

Camilla Antas, direktör för kontorets servicedel, är nöjd med hur banklokalen ser ut efter förnyelsen. En fräsch och ändamålsenlig lokal ger såväl kunder som personal mervärde.

– Vi har en informationsdisk direkt innanför ytterdörren. Här finns en rådgivare som genast dirigerar kunden vidare till rätt tjänst. Kassatjänsterna är öppna klockan 10–16.30, säger hon.
Bankens företagsservice har tagit plats i de nya delarna av lokalen, de på torghörnets sida. Jussi Niemelä ansvarar för bankens företagskunder tillsammans med ett team på tio medarbetare.

Ny ingång
Ingången till kontoret har flyttats, nu går man in från Biskopsgatans sida. Har man däremot en tid bokad på förhand kan man använda den tidigare huvudingången, där finns en ringklocka. Antas säger att man i högre grad än tidigare satsar på tidsreservering.

– Det är en bra lösning för kunderna. Tidigare kunde de tvingas vänta i 45 minuter på att träffa en rådgivare fast själva ärendet kanske tog 5 minuter. Genom att boka tid på förhand via internet eller per telefon så slipper kunderna sådana irritationsmoment, säger Antas.

Flexibla tider
I den nya banklokalen finns ett kluster med loger där kunderna kan framföra sina ärenden i fred, dessutom finns det även privatrum där kunderna i lugn och ro kan sköta sina bankaffärer.

– Kunderna har gett fin respons, de uppskattar att kunna sköta sina ärenden privat. Det har också visat sig populärt att dra nytta av vår flexibilitet, bokar man tid i förväg är våra kundrådgivare anträffbara från klockan 8 på morgonen till klockan 19 på kvällen. Det går att ringa och boka tid eller också kan man göra det via webben, säger Marina Willström, direktör för kontorets rådgivningstjänster.

Nordeakunderna kan också sköta sina bankärenden via nätbanken, mobilbanken eller Nordeas telefontjänst som är öppen dygnet runt. På kontoret finns också en självbetjäningsdisk med betalautomat och dator med nätbank.