De tusen kedjornas land
De internationella lågpriskedjorna, är de en för- eller nackdel för den östyländska regionen?
Tokmanni-koncernen är ett exempel på att det går att expandera och utveckla också under lågkonjunktur. Lågpriskedjan öppnade nyligen affär nummer 150 i Lovisa och målet är 200 affärer i Finland.
Tokmannis strategi är enkel. Koncernen vill finnas på orter med cirka 10 000 invånare och affärerna ska ligga på cirka 15 minuters avstånd från centrum.
Den nyöppnade affären i Lovisa är ett flaggskepp. Lågpriskedjan testar ett nytt koncept som ska göra det lättare för kunden att köpa allt under samma tak. Butiken grupperar varor i helheter och det ska bidra till att kunden inte bara hittar det hen söker, målet är att kunden ska köpa varor också utanför inköpslistan.
I Lovisa pågår den diskussion som följer i butikskedjornas farvatten. Är kedjorna en risk eller möjlighet för de redan etablerade butikerna i staden? Staden och invånarna vill locka nya företag till orten, men är det företag som lågpriskedjan Tokmanni man vill ha?
Också i Lovisa ligger Tokmanni utanför stadens kärna, alldeles intill Riksväg 7. Motorvägen har i sig inneburit utmaningar för företagarna i Lovisa, i dagens läge är det alldeles för lätt att köra förbi staden då man som bilist är på väg österut. Nu är frågan om Tokmannis kunder i Lovisa också kommer att ta sig in till stadens centrum för att fortsätta spendera pengar eller inte.
Då staden lobbar för att få nya företagare till orten skulle det vara viktigt att försöka få företagen att bli så lokala som möjligt. En registrering av företag på orten skulle innebära klirr i stadens kassa också i form av skattemedel.
Tokmanni i Lovisa ger en del ortsbor arbete. Men de stora inkomsterna landar inte i stadens kassa. Lågpriskedjans huvudägare är det svenska Nordic Capital, ett investeringsbolag registrerat på ön Jersey, välkänt som ett så kallat skatteparadis.