Stadens ansvar för invånaren
Om de system som används för att informera invånare inte fungerar, då måste staden utveckla ett sådant system.
I en veckas tid har invånarna i Pernå uppmanats att koka sitt dricks- och matlagningsvatten. Det på grund av fekala bakterier som upptäcktes i Pernå kyrkobys vattentäkt för en vecka sedan. Då bakterierna upptäcktes, gick ett meddelande från Lovisa stad ut till lokaltidningarna och till lokalradiostationerna. Staden lade också ut informationen på stadens webbplats.
Webbplatser och sociala medier är effektiva kanaler då det gäller att sprida information. Problemet med att sprida information digitalt är att långt ifrån alla kan ta del av den. Information om det förorenade vattnet lades ut klockan 14.30 på Lovisa stads webbplats.
Den tiden på dagen vågar man kanske gissa att majoriteten av de invånare som var hemma var äldre personer, personer som i många fall inte använder dator, pekplatta eller smarttelefoner. Personer som inte kunde ta del av den digitala informationen fick informationen av anhöriga eller vänner. En del invånare fick ingen information alls, ett tiotal personer har hört av sig till vårdcentralen i Lovisa på grund av diarré, magkramper och allmänt illamående.
Chefen för vattentjänsterna i Lovisa, Markku Paakkarinen, säger att man litar på att människor sprider nyheten om det förorenade vattnet. Med tanke på de som nu insjuknat ser man att det inte räcker. Anhöriga och vänner ska naturligtvis sprida informationen, men de ansvarar inte för det. Det ansvaret bär fortfarande vattenaffärsverket. Paakkarinen säger att man valt att inte informera invånare per textmeddelande med motiveringen att alla ändå inte nås av ett SMS.
Vill man inte använda sig av SMS-funktionen, som snabbt skulle nå många invånare, är det upp till staden att hitta annat system för att nå så många invånare som möjligt, så snabbt som möjligt.