Vid en urgammal handelsplats
På den platsen måste en market vara ett vackert och hållbart landmärke.
Öppningen i världen sägs ha gjorts av Ikea. I New York lyckades möbeljätten bli det första varuhus som bröt sig fram till stadens legendariska waterfront genom sin storetablering i hamnkvarteren i Brooklyn.
I Borgå debatterar man i en något beskedligare skala. Men också här har K-kedjan med att lova niosiffriga investeringar skjutit fram ett Citymarket som en schackpjäs mitt i den nyutropade nationalparken utmed Borgå å.
Det första landmärke en sjöfarare från havet kan komma att se på den historiska åraka, kring vilket det medeltida Borgå uppstod, kan bli en markethall.
En ny prisbelönt arkitekt i raden har lanserat en ny master plan för åloppet, med spaanläggningar, kaféer och marina. Professorn ifråga medger visserligen att "flyghöjden är ganska hög".
Det är problemet med den stilgivande stadsplaneringen i Borgå. Ambitionerna flyger som airbussar högt på himlen. Nere på jorden uppstår tankspridda och halvöde köpcentrum som Kungsporten och Konstfabrikens korta galleria.
Det är snarare pengarna som talar. Matkedjorna kontrollerar inte bara finländsk privatekonomi, utan också samhällsplanering. Våra småstäder präglas av huvudgator där varuhuset, banken, mataffären, klädaffären, hotellet, puben, pizzerian, biffstället och bensinstationen ibland alla drivs av samma kedja.
Ändå ska man aldrig säga aldrig. De pittoreska strandbodar och tegelmagasin som turisterna i dag fotograferar i Borgå eller Lovisa var sin tids handelsbyggnader också de.
Kan man lyfta begreppet market till att bli ett arkitektoniskt vackert och hållbart landmärke så kan det lyckas. Men då ska huset vara någonting verkligt speciellt.