Borgå BB söker PR-byrå
Två år har BB på sig att övertyga dem som ska föda barn och beslutsfattare.
Nu gäller det bara för oss att synas mer och marknadsföra våra specialförhållanden.
Det säger Susanne Ahlqvist, barnmorska på Borgå BB (BBL 12.12). Ahlqvist är, precis som de andra som arbetar på Borgå sjukhus mycket glada och lättade över de besked som sjukhuset denna vecka har fått. Först kom nyheten om att förlossningarna fått det undantagslov det önskade och dagen efter kom beskedet om att också operationerna är räddade för stunden.
Glädjebuden bidrog säkert till att det var än roligare att fira förlossningsavdelningens personaljulfest i går.
Så fort julskinkan är uppäten och nyårsraketerna är avfyrade gäller det ändå för sjukhusets personal och andra att kavla upp ärmarna.
Undantagslovet innebär att Borgå får sköra förlossningar fram till slutet av år 2016 och så fort som möjligt måste "synas mer" och "marknadsföra våra specialförhållanden" materialiseras till något som på riktigt innebär att man som östnylänning också i framtiden får föda barn under trygga förhållanden, med den bästa yrkeskunskapen till handa.
Nu låter det lovande, att man på förlossningsavdelningen och sjukhuset anser att man måste inleda en marknadsföringskampanj och att man har som mål att synas mer. Det ska bli intressant att se hur man väljer att gå vidare, för hur marknadsför man egentligen förlossningar?
Det finns väl knappast något som är mer privat och intimt än att bli med barn och få barn? Hur ska förlossningsavdelningen komma in där, i familjebildningen?
Trots att det den senaste tiden pratats mycket om Borgå BB, det har skrivits spaltmeter och det har till och med samlats namn och ordnats demonstrationer så är valet av förlossningssjukhus kanske inte det som ligger i främsta rummet då människor och par försiktigt börjar prata om tillökning i familjen i form av barn.
Kanske sjukhuset och förlossningsavdelningen kunde vända sig till stadens turism- och marknadsföringsenhet? Enheten har under de senaste åren framgångsrikt genomfört kampanjer som fått till och med internationell uppmärksamhet, Borgå har placerats på kartan som en ort som det lönar sig att besöka. Nu skulle det gälla att producera en film som lockar en väldigt specifik målgrupp, kvinnor i graviditetsvecka +/- 40, gärna med en hel familj med på resan, till Borgå. En film som kanske inte platsar så bra i biografsalongen, men som lämpar sig för visning på rådgivningsbyrån.
Det gäller kanske för förlossningsavdelningen att satsa på nätverkande med andra serviceproducenter i staden, varför inte skräddarsy paket, med hotellövernattningar och kanske lite kultur och nöje de sista dagarna inför dagen D. Under devisen Kom hit ni bara, ni som ska föda barn, så tar vi hand om resten kunde man kanske sälja några all inclusive-paket också för utsocknes föräldrar. Bra för BB, bra för andra branscher.
Några euro lönar det sig kanske för förlossningsavdelningen att satsa på frimärken och kuvert, det för att kunna skicka brev till nyinflyttade och kanske redan "gamla" Sibbobor. Som den inflyttningsort Sibbo är, lönar det sig säkert att försöka locka dem som står i beråd att föda barn att komma till Borgå och göra det.