I stadig mediemotvind
I går gick nyheten om att KSF Media inleder samarbetsförhandlingar ut. KSF Media äger och ger ut de finlandssvenska tidningarna i södra Finland, Borgåbladet är en av de tidningar bolaget äger och publicerar.
Nyheter om samarbetsförhandlingar är, för att spela en repad skiva, vardag i dag. Samarbetsförhandlingar inom mediebranschen, i synnerhet inom mediehus som ger ut dagstidningar, är så vanliga att nyheten knappt känns som en nyhet då man stöter på den. Samarbetsförhandlingar är, för den som personligen eller som arbetsgemenskap berörs, omtumlande och skapar i de flesta fall oro på arbetsplatsen. I fråga om Borgåbladet kanske en del prenumeranter, annonsörer och samarbetspartners oroar sig för sin svenskspråkiga och lokala tidning.
Sett med interna glasögon har Borgåbladet kavlat upp ärmarna för länge sedan, allt arbete som gjorts under de senaste åren har gjorts för att vi bättre ska klara oss genom de förändringar hela branschen just nu genomgår. Nämnas kan till exempel den layoutreform som genomfördes på Borgåbladet för ett år sedan. Det var inte enbart fråga om ett bättre och modernare utseende på tidningen, det var minst lika mycket en fråga om att strömlinjeforma det arbete som görs före det resultat läsaren ser då han eller hon öppnar tidningen. Det handlar om processer, att välja vad vi satsar stort på och vad vi är tvungna att göra i mindre format, i vissa fall till och med låta bli att skriva om helt och hållet.
Som konstaterat i en ledartext förra veckan är också den fysiska flytten av Borgåbladet en satsning gjord med tanke på framtiden. De nya lokalerna är utrustade på ett sätt som innebär att Borgåbladet också med tanke på de tekniska utmaningarna ska kunna samarbeta smidigare med andra tidningar inom bolaget.
Borgåbladet står också med tanke på personalen inför förändringar som inte har en koppling till de samarbetsförhandlingar som nu inleds. På den redaktionella sidan närmar sig en del av tidningens långvariga medarbetare en ålder som innebär en möjlighet att gå i pension och det här kommer att innebära förändringar, både för personalen och också i viss mån för läsarna. Många läsare har skribenter vars texter de läser före allt annat i tidningen, många läsare upplever att de känner personerna som gör tidningen.
Det är ingen stadig mediemotvind som blåser, det är inte fråga om att östnylänningar från Sibbo till Lovisa inte skulle vilja ha sin tidning. De undersökningar som görs pekar på att de lokala nyheterna, den lokala sporten och kulturen, som bidrar till att läsaren kan och vill orientera sig i sin vardag, väger tungt också i dag. Det är mediehusens uppgift att leverera produkter i rätt kanaler och till ett sådant pris att det går att få hjulen att snurra.
Borgåbladet kommer att fortsätta leverera det här, det läsare, annonsörer och samarbetspartners vill ha, också i framtiden. Under överskådlig framtid kommer Borgåbladet att finnas både till pappers och digitalt, utgåvorna utvecklas och kommer säkert att se annorlunda ut, men så förändras också allt det som finns i den vardag Borgåbladet skriver om.