Via c till d
Via Crucis har blivit en stor publiktillställning - som behöver byggas om och varieras.
Via Crucis har etablerat sig som påskspel i stan, även om årets föreställning inte drog publik som premiären 2012.
Bland arrangörerna ska man ha övervägt att spela också den andra delen av påskberättelsen, uppståndelsen på temat om hur livet segrar efter död och plåga.
Det må vara en kontroversiell trosfråga. Men å andra sidan är det också litterärt tveksamt att år efter år uppföra bara första akten av ett klassiskt drama i flera akter.
Andra akten i påsken är också tydligare en kvinnornas berättelse om sorg och glädje. All respekt för välspelade mansroller, men nu låser man lätt gatupjäsen med sitt förräderi, dömande och avrättande till ett karabestyr.
Kristen påsktradition har också de goda berättelserna om tro och tvivel. Dit hör till exempel Emmausberättelsen; två vilsna anhängare, män, vandrar tillsammans med en främling och velar kring livets frågor tills några bitar faller på plats.
Tillsammans med det mera glada i påsken kunde Via Crucissällskapet låta dem också vandra i vår tid.