Nej sitter mellan öronen
Nöjda klienter och ett klirr i kassan är en ekvation många kommuner suktar efter också utanför åldringsvården.
På onsdagen presenterades en sällsynt nyhet:
Effektivare vårdkedja sparade 1,2 miljoner (BBL 3.4). Under de senaste åren, pressade av effektivitetstänk och sparkrav, har man vant sig vid att nyheter som handlar om vården är negativa. Negativa betraktade ur de flesta vinklar, patienter och anhöriga har oftare klagat på än prisat vården och kommunerna har tampats med spräckta budgetar i fråga om hälsovården.
Nyheten om det ekonomiska spar man lyckats arbeta ihop i Borgå, 1,2 miljoner euro har man sparat under år 2013 då man jämför med året innan, är än mer unik då man också hör patienter och anhöriga tacka för den riktning vården tagit, vården av äldre uppfattas av många ha utvecklats mot det bättre.
Svenska Yles aktualitetsprogram Aktuellt 17 besökte i sin sändning (3.4) paret Kaj Petrell och Tua Pihlflyckt i Borgå. Paret, som bor hemma, berömde den vård de nu erbjuds av Borgå stad och Doctagon, det privata läkarföretag som ansvarar för vården av paret. Vården är fint ordnad anser Petrell och Pihlflyckt, rutinkontroller och provtagningar kan nu för tiden skötas så att de inte behöver ta sig till hälsovårdscentral eller sjukhus, vårdpersonalen kommer hem till dem i stället.
Att få vara hemma då man uppnår hög ålder är inte en självklarhet och det paret Petrell och Pihlflyckt uttrycker stor glädje över i intervjun är att det ser ut som om de skulle få leva hemma den tid de har kvar i jordelivet, precis som de alltid önskat.
Frågan man ställer sig är vad ett privat företag gör så mycket bättre, eller effektivare i alla fall, än kommunen?
Harriet Finne-Soveri, docent i geriatrik vid Institutet för hälsa och välfärd, får frågan i Aktuellt 17-sändningen, om inte Borgå stad egentligen kunde göra samma sak som Doctagon gör och svaret är entydigt:
Borgå stad kunde göra exakt samma sak, eventuella hinder eller ett nej, det går inte, sitter mellan öronen.
En av nycklarna till den privata aktörens framgångar i detta fall är att företaget inte har någon gammal, kommunal, tradition som bakbinder deras händer. Det företaget har lyckats göra, det är att utgå från klienternas behov och skräddarsy den vård klienterna behöver. Doctagon har lyckats minimera vården av klienten så att en del klienter ändå upplever att de får det de behöver.
Förändringar är sällan lätta och också samarbetet mellan Borgå stad och Doctagon har inneburit utmaningar. Det ansvar hemvårdarna fått axla är i dag större än det var tidigare och för en del klienter och anhöriga har det nya systemet vållat oro. Den negativa kritiken har avtagit under de senaste månaderna, säger Pia Nurme, social- och hälsovårdsdirektör i Borgå.
Åtminstone i fråga om paret Petrell och Pihlflyckt har det nya greppet inom vården också inneburit att värdigheten och en möjlighet att själv bestämma om de egna angelägenheterna bibehålls också då åldersringarna är många till antalet. Vi har alltid velat dö hemma, säger paret, och nu ser det ut som om det går att ordna.
Ställa klienten och klientens behov i fokus, det är nyckeln, säger man på Doctagon. Det är kanske där den kommunala skon klämmer, på kommunal nivå handlar det fortfarande ofta om att få klienten att passa in i de system som finns.