Fördela kvällsturerna jämnt
Sagostunden fungerar samtidigt som en stund för frågor och reflektion. Det är viktigt att bägge föräldrarna kan bära sitt ansvar för den stunden.
Speciellt viktigt är det att pojkar ser sina pappor läsa och att deras pappor läser högt för dem.
Eivor Sommardahl, specialforskare vid Institutet för de inhemska språken, intervjuas i dagens tidning och uttrycker en oro för att de finlandssvenska föräldrarna inte är tillräckligt intresserade av sina barns skolgång.
Pisaundersökningen visar att finlandssvenska elever inte kan mäta sig med de finskspråkiga skoleleverna, de finlandssvenska pojkarna är sämst i undersökningsklassen.
På lång sikt, med tanke framgångar på en allt mer global arbetsmarknad, kan detta ses som ett hot mot finlandssvenskan och därför rycker också Svenska Kulturfonden in. Kulturfonden vill bidra till att de finlandssvenska skoleleverna med lägre tröskel ska gå till bokhyllan för att ta ner en bok, fonden erbjuder en diskussionsserie i hela Svenskfinland och det är under den också Sommardahl föreläser.
Att kunna läsa, att kunna glädjas över att man kan läsa och det man lär sig via litteraturen är grunden för att man ska lära sig saker. Den grunden kan man som förälder aktivt stödja, genom att själv läsa och föregå som ett gott exempel och genom att läsa för och tillsammans med barnet.
Kvällssagan är i de flesta familjer det första steget för barnet i litteraturens och läsandet värld. För de flesta föräldrar och barn handlar sagostunden kanske främst om en stunds lugn och ro inför natten, högläsning kan ha en lugnande effekt på barnet. Kulturfondens projekt för att främja läslusten innebär förhoppningsvis att föräldrar samtidigt får det bekräftat, att några sidor högläsning ur barnets favoritbok varje dag bidrar till att ge barnet en del av de verktyg det behöver i framtiden.
För att återknyta till det Sommardahl säger, är det viktigt att barnen lär sig av sina föräldrar att det både är roligt och viktigt att läsa. Speciellt viktigt är det för pojkar att se och höra sin far läsa. I de familjer där två föräldrar av olika kön ingår är det alltså viktigt att föräldrarna fördelar kvällsturerna, sagostunden på kvällen, jämnt. Högläsningen ska alltså inte vara mammans uppgift, varken med motiveringen att pappa har annat att göra eller att barnet hellre väljer mamma som sagotant.
Utvidgar man ansvaret för att kvällsturerna ska gå att fördela jämnt mellan föräldrarna, ser man en viktig utpost redan före barnet har kommit till världen. För att bägge föräldrarna ska kunna dela på ansvaret de har för barnet, är det viktigt att båda erbjuds rättvisa och jämlika möjligheter att vara hemma med barnet under barnets första år. Föräldrarna kan dela på den 158 dagar långa föräldraledigheten och i majoriteten av fallen är det fortfarande mamman som stannar hemma största delen av föräldraledigheten. Orsaken är i många fall ekonomisk, kvinnans euro har stannat på en nivå om 80 cent och det syns också i statistiken över hur familjer delar på föräldra- och vårdledigheter.
Samhället bidrar genom ovan nämnda faktorer till att könsrollerna är svåra att modernisera. Om mamma alltid ansvarat för sagostunden är det inte speciellt lätt för pappa att ta rollen som en läsande förebild. Det handlar alltså inte bara om att fördela kvällsturerna, det handlar om möjligheten att dela på föräldraskapet.