I detaljerna sitter trivseln
Det är väl ingen skillnad på om ändstationen ligger i Kampen eller vid Järnvägstorget? Så resonerar man angående busstrafiken i Sibbo.
Bor man ett fyrtiotal kilometer utanför huvudstadens kärna, då kan det väl inte vara så stor skillnad om bussen från landsbygden stannar vid bussterminalen i Kampens köpcentrum eller vid järnvägstorget?
Sibbo kommun, med Ari Oksanen i spetsen och HRT, Helsingforsregionens Trafik, har tillsammans fattat beslut om att byta ändstation för de bussar som trafikerar på rutten Nickby-Helsingfors. Pendlarna i Sibbo, de som har sikte på huvudstaden, är många. Många av dem har utnyttjat de relativt välfungerande bussturerna i stället för att använda sig av den egna bilen. I många fall har de relativt välfungerande bussturerna inneburit att familjer bosatta i Nickby klarat sig med en bil i familjen. Också små ingrepp i bussturerna, antalet turer och tidtabeller påverkar direkt kunderna. En utsatt grupp är de familjer som är beroende av tidtabeller som läggs av daghem och skolor. Kan kunderna, till exempel barnfamiljerna - de familjer som också Sibbo suktar efter som inflyttare, inte lita på bussturerna är tröskeln för att köpa en andra bil lägre.
Fler bilar med en ensam passagerare är kanske inte det man förknippar med en hållbar utveckling.
Och så ser det nu ut att kunna gå i Nickby. För det är inte bara en fråga om att flytta ändhållplatsen från Kampen till Järnvägstorget i Helsingfors. I den plan som Sibbo kommun gjort tillsammans med HRT kommer busstrafiken också i övrigt att ändras på rutten Nickby - Helsingfors. Så gott som alla bussturer som körs under kvällar och veckoslut kommer från och med augusti att köra via Kervo. I stället för att i Helsingfors köra längs Sturegatan, vilket man gör idag, flyttas trafiken till Tavastvägen. Motiveringen Sibbo kommun och HRT ger för denna justering är att man på detta sätt kan göra resan under rusningstid lite kortare, beräknad vinst mätt i minuter är 6 till 10 minuter.
Den som kört längs Tavastvägen under rusningstid kunde kanske vara benägen att vara av annan åsikt.
Då invånarna i Nickby nu protesterar mot förändringen, dels på grund av den välbekanta rädslan för förändring, dels för att det kommer att försvåra till exempel pendlingen i form av längre arbetsresor, får invånarna svar på tal av Ari Oksanen i Sipoon Sanomat (13.3). Ari Oksanen, ordförande i kommunstyrelsen, skriver i en debattartikel att omläggningarna i busstrafiken mellan Nickby och Helsingfors innebär att det blir bättre för en del pendlare, medan det blir sämre för en del andra.
Oksanen passar också på att ge en känga åt de invånare som i dagens läge är missnöjda med de nya arrangemangen: Vi ordnade också en informationskväll om detta i början av mars, men det var nu inte speciellt lockande kväll.
En motfråga man kunde ställa Ari Oksanen vad ett eventuellt deltagande i informationskvällen skulle lett till? Det med tanke på att de nya arrangemangen träder i kraft redan i augusti, de nya tidtabellerna delas ut i juni. Men visst, lite lättare kan det ju kännas om man fått skälla en stund på någon.
Det handlar inte bara om att flytta ändstationen, att köra andra rutter, det handlar också om att i många fall försvåra invånarnas vardag. I de drömmar Sibbo när om att vara en betydande inflyttningsort skadar det inte att tänka lite på trivseln också.