Galna påhitt kunde locka
Också långväga gäster kan lockas till en restaurang som inte berättar vad de bjuder på och låter kunden själv avgöra hur mycket den vill betala.
Hotell på västra åstranden, upprustning av friluftsområdena i Kokon, en saluhall på torget, parkering under jorden, fler bostäder i centrum, utveckling av skärgården - det är bara en del av de idéer som presenterades då sakkunnigrådet sammanträdde för en vecka sedan.
Idéerna, som kläckts av företagare och företrädare för näringslivet i Borgå, lades fram som förslag på hur Borgå kunde göras till en stad med dragningskraft.
Borgå är en stad som har dragningskraft, säger en av medlemmarna i sakkunnigrådet, Tiina Rosendahl (Bbl 14.2). Rosendahl säger att det är stadens invånare som inte ser de fina sidorna i staden och nämner som exempel den smidiga trafiken, gångavstånden, skolorna och en fungerande hälsovård. Att stadens sjukhus har en egen förlossningsavdelning är något som borde lyftas fram och användas som trumfkort, fortsätter Rosendahl.
I olika konstellationer samtalade sakkunnigrådet Borgåbornas egen inställning till staden och hur den här inställningen påverkar företagandet och stämningen i staden. Enligt Rosendahl har Borgåborna en förmåga att skjuta nya idéer i sank. Rosendahl, som själv är företagare säger att företagare också har en tendens att utgå från att det mesta är dåligt, bland affärsidkare är det vanligt att man ser en annans framgång som en personlig förlust. I stället för att se de andra som konkurrenter borde man tänka att andras framgångar också gagnar en själv, säger Rosendahl.
Också den lokala pressen fick sig en lätt känga under rådets träff, lokaltidningarna har en tendens att fokusera på det som inte fungerar i stället för att lyfta fram och rapportera om det som är bra i Borgå.
Som en av representanterna för en av de lokala tidningarna, kan en insats för att lyfta fram det positiva i Borgå göras omedelbart. Vinnaren av tävlingen Vinn en vecka i drömmarnas hem Elina Mäkilä säger att hon är beredd att flytta till Borgå så fort hon får ett jobb (Bbl 19.2). Lägenheten i den nuvarande staden är satt till försäljning och i Borgå är det stadens identitet som lockar. Mäkilä säger att både hon och hennes två döttrar är tagna av stämningen i staden. Marknadsföringsavdelningen på staden har anledning att vara stolta över tävlingen och resultatet.
Till synes galna upptåg och idéer är det som kanske kunde bidra till att också stadens invånare skulle få upp ögonen för sin hemstad. Bistro Sinne har under den senaste tiden satsat på ett koncept som bygger på att kunderna inte i förväg kommer att få äta och bestämmer efter att de ätit upp alla rätter vad de är villiga att betala för maten. En meny - eller avsaknad av en sådan - som säkert kan locka personer på jakt efter nya, oprövade kulinariska upptåg och erfarenheter.
Mikael Crawford, chef för nyheter och aktualiteter på Yle Östnyland föreslår i en kolumn på Yles webbplats att Borgå borde satsa på en inomhusvelodrom. Tanken känns vid första genomläsning så absurd att man vill skaka på huvudet, men vid närmare eftertanke, Finlands första inomhusvelodrom, i Borgå, klart att den skulle locka besökare. Borgå - Finlands cykelstad nummer ett! Hur fint låter inte det?
Fram med fler galna upptåg och idéer, sådana är det alltid roligt att skriva om.