Det de saknar är skogen
Det är viktigt att föräldrarna stöder barn som står inför ett byte av skola, att föräldrarna poängterar det positiva i förändringen.
Borgåbladet har under de senaste dagarna gjort några besök i byskolan. De skolor vi valde att fokusera på, Saxby skola och Gammelbacka skola, är de skolor som streckats över med röd penna under hösten. Det är fråga om skolor som ska bort. Arbetsgruppen som berett skolnätsfrågan i Borgå anser skolorna kan stängas, eleverna ska flytta till andra, större skolor.
Skolnätsfrågan är känslig och arbetsgruppens resultat väckte känslor och ledde till debatt. Stundom svallade känslorna höga och debattens ton var inte enbart varm. På ledarplats lyftes de olika sätten att försvara skolorna fram, det samtidigt som en del politiker fick uttrycka hurudan kritik och respons de fått under utredningens och beslutsfattandets gång.
Tidningen å sin sida har fått motta respons av berörda föräldrar och läsare i fråga om hur frågan hanterats i tidningens rapportering.
Med tidningens besök i skolorna samt den avslutande artikeln som lyfter fram några före detta elevers åsikt om att byta skola ville vi undersöka varför frågan engagerar och samtidigt kontrollera hur de som mest av allt berörs - skoleleverna - reagerar då de måste byta skola.
De som hördes mest i fråga om skolorna i Saxby och Gammelbacka var beslutsfattare, tjänstemän och de upprörda föräldrarna, något som delvis beror på en vinkling massmedierna - också Borgåbladet - valde. Tystare var det i ledet med elever, lärare och föräldrar som inte direkt var upprörda över resultatet, de som kanske till och med var nöjda med förslaget.
Ett byte av skola behöver inte vara en dålig sak för alla som berörs. Utmaningen i små skolor är att mycket görs av tradition, för att det alltid gjorts så. Utmaningen, som samtidigt är en trygghet, ligger också i att alla känner alla. Är man en gång som skolelev i en liten skola stämplad på något sätt är det väldigt svårt att bli av med den stämpeln, å andra sidan upptäcks kanske ensamhet lättare i en mindre skola. Att få nya vänner i en liten skola kan vara svårt, det i synnerhet om de flesta andra elever redan skapat djupa relationer. För en del elever kan ett byte till en ny skola innebära en möjlighet till en positiv förändring.
Barnens inställning till förändringen präglas av hur fullvuxna förhåller sig till det förestående, hur de fullvuxna pratar om bytet av skola påverkar barnet. Det säger Mette Ingman-Bäckblom (Bbl 19.12) och påminner om att det är viktigt att föräldrarna stöder barn som står inför ett byte av skola, att föräldrarna poängterar det positiva i förändringen sitt eget missnöje till trots gagnar barnen.
Skogen, då?
Två av de tre elever som gått i byskolor före de stängdes minns med värme den miljö i vilken skolan låg. Bägge pratar i positiva ordalag om närheten till skogen och naturen, något som saknades i de nya skolorna. Då skog och natur uppfattas som något positivt av eleverna är det både lärarnas och föräldrarnas uppgift att se till att turer ut i naturen också är möjliga att göra då eleverna går i större skolor. Den som vill bidra till att barnen ska få uppleva natur på nära håll också i den nya skolan kan kanske ställa upp som frivillig övervakare då klassen ska ut på skogsäventyr?