En vinternisch för Borgå
Borgå och Lovisa har i historien gjort ett gemensamt försök att satsa på julen för att locka besökare till städerna. Intet av detta går att skönja i dag.
Säg Borgå och de flesta som inte bor i staden brister ut i den sedvanliga svadan om hur vacker staden är på sommaren, hur pittoreskt det är att vandra längs de smala gatorna i gamla stan och...
Ja, det är så långt man kommer då man diskuterar Borgå med personer som enbart besöker staden. Med ett så opålitligt sommarväder som det här landet bjuder på är sommaren - oavsett väder - väldigt kort och de korta besök turisterna står för, de räcker inte för att håva in tillräckligt mycket pengar, varken till företagarna eller till staden.
Veckorna inför jul fylls inredningstidningar, dagstidningar, bloggar och Facebookflödet av rapporter från olika julmarknader i Europa och till och med USA. Fotografier av stånd efter stånd med lokala producenters varor publiceras, det ena taget i Wien, det andra i Berlin, det andra i Köpenhamn. På grund av det relativt korta avståndet är det Stockholm och julmarknaden på Skansen som kanske är den marknad som lockar flest besökare från Finland.
Julmarknaden har aldrig riktigt slagit genom i Finland, det finns ingen stad som utropat sig själv till julstaden med stort J. Åbo, som under många år kallade sig för landets officiella julstad avsade sig titeln för ett år sedan.
Visst finns det julmarknader, eller större försäljningstillfällen med jul som tema, också i Finland. I huvudstaden ordnas åtminstone en julmarknad, men man ska ha en outsinlig tur om man råkar pricka rätt på både datum och ställe för marknaden, så pass undangömd känns den.
Julstaden, kunde det vara en nisch för Borgå? Tänk om Borgå kunde rita in sig på den snötäckta kartan genom att utropa sig till julstad? Tänk om något så enkelt som en julmarknad kunde fungera? Nu kanske någon protesterar, det ordnas visst julmarknader i Borgå. Så är det, men det är fråga om korta historier om en eller två dagar.
Problemet med korta marknader som håller öppet en eller två dagar, är att kunderna, de som är ute efter både julklappar och julstämning, helt enkelt inte hinner med. Problematiken är densamma som i fråga om pop up-butiker av olika slag. Om man som konsument ser till exempel ett smycke man fattar tycke för och får höra att det är köpt under ett pop up-tillfälle, är risken stor att man inte orkar leta fram tillverkaren. Skulle samma producent finnas på en julmarknad som pågår under förslagsvis hela december är möjligheten att man köper ett smycke större.
Många är de konsumenter som gärna serverade ett så närproducerat julbord som möjligt, men de drar sig för att åka Östnyland runt för att skaffa alla de varor de behöver. Hur behändigt vore det inte för julfirare att få köpa allt i matväg de önskar på en och samma julmarknad? Också producenterna kunde räkna med en jämn tillströmning av kunder under julmånaden, åtminstone med ett perspektiv på några år.
Det är synd att en pärla som Gamla Stan gapar tom efter klockan 16.00 på vintereftermiddagarna. Det är synd att den unika miljön inte utnyttjas på ett sätt som i bästa fall respekterar omgivningen, i form av hantverk och lokalt producerade produkter.
Det känns som en självklarhet att en julmarknad skulle både fungera och locka folk.