Vikten av god service
Ett område som lockar folk lockar fler nya företag och hjulet kunde rulla åt ett positivt håll, Kungsporten kunde vara ett sådant område.
Det är så att man blir förbluffad då man får ett meddelande av den butik man just besökt. Dels för att man inser hur effektivt de stora kedjorna utnyttjar de bonussystem de byggt upp, dels för att de via direktkontakt vill veta hurudan service man fick då man besökte deras butik.
Finland är ett bonussystemens förlovade land och det kombinerat med en teknologi som de facto registrerar allt från tidpunkt för besöket till den totala sanningen i fråga om vad kunden inhandlar.Den fråga kedjorna eller företagarna inte får svaret på den utvecklade tekniken till trots, det är hurudan service kunden upplevde att hon eller han fick. Den frågan måste de som erbjuder tjänsterna våga ställa, antingen direkt över disken eller via e-post, sms eller hemskickat formulär.
Just i frågan om det nu aktuella fallet var det en större kedja med butik också i Kungsporten som närmade sig kunden. Kunden, ingen egentlig expertorienterare i en järnaffär hade före frågeformuläret anlände i postlådan redan hunnit ondgöra sig över kvaliteten på kundservicen i ifrågavarande affär, får ett tack för att hen har besökt affären och ombeds svara på några frågor.
Den första lyder Skulle du rekommendera oss?
Word of mouth (sv. ungefär "hur det talas om det") kan hjälpa eller stjälpa vilket företag som helst och en del kedjor och företag gör sitt bästa för att hinna få den dåliga responsen direkt av kunden innan hon eller han hinner sprida ryktet om det som upplevts som dålig service till tredje part.
I det aktuella fallet ombeds kunden då hen svarar nej på frågan om hen skulle rekommendera butiken till sina bekanta en följdfråga.
Ni verkar missnöjda med vår service, kan ni berätta varför?
Senast här kommer vi in på kundens ansvar, senast i det här skedet kan kunden välja att bidra till att servicen kanske blir bättre eller att vänta på att skadeglädjen ska få bubbla upp.
I fråga om Kungsporten, området med de tomt gapande affärslokalerna, hoppas man att så många som möjligt bär sitt ansvar som kund, i synnerhet de kunder som kanske är missnöjda med den service som erbjuds i någon av affärerna som fortfarande finns på området.
Det är fråga om ett område som ännu i dag sysselsätter många ortsbor och framför allt kunde sysselsätta många fler. För att området ska utvecklas krävs det att affärerna som ännu är öppna erbjuder bra service som lockar ortsbor och kanske till och med personer med lite längre resväg till butikerna. Ett område som lockar folk lockar fler nya företag och hjulet kunde rulla åt ett positivt håll.
Staden kunde också hjälpa till på ett hörn, hittills har det varit tummen ner för både hypermarketar och tanken på en outlet-by. Då området funnits ända sedan år 2001 skulle det kanske vara på plats med ett nytt kapitel i strategin också för Kungsporten?
Om man som företagare är intresserad av området och går in på Kungsportens hemsida kan man välja att bli glad eller förbryllad av informationen på sidan. Den enda information som finns på sidan är texten In construction...
Nåväl, det är ju bra att ett bygge pågår ens där.