Oval boll ligger Mika nära om hjärtat
Mika Laurila fick åtminstone en julklapp i förtid. Den 35-åriga Borgåbon kommer nämligen från och med den första januari att börja jobba som kommunikationschef hos den amerikanska fotbollens nationella centralorganisation SAJL, Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto.
BORGÅ. I SAJL:s strategi för åren 2016-2018 nämns kommunikation som en av de mest centrala bitarna och genom att anställa en kommunikationsansvarig stärker man möjligheterna att uppnå målsättningarna för perioden.
– Kommunikationschefen har en viktig roll då vi strävar efter att ge den amerikanska fotbollen större synlighet och publicitet samt att locka nya utövare och supportrar till grenen, säger SAJL:s ordförande Roope Noronen.
Mika Laurila utexaminerades som magister inom utbildningsvetenskap år 2006. Han har senare avlagt en examen som informatör samt studerat kommunikation vid Helsingfors universitet.
Nöjd ordförande
Utöver sitt civila yrke som klasslärare har Laurila jobbat både med kommunikation och public relations på tidning, radio och TV sedan år 2004. I SAJL:s produktionsteam har Laurila jobbat sedan 2010 och det senaste året har han jobbat främst för Nelonen Pro och Salibandyliiga.
– Jag är mycket nöjd med att vi kan förstärka förbundet med en kommunikationschef. Laurila har jobbat med diverse uppgifter hos oss sedan fem år tillbaka och att få honom till oss på heltid ger oss möjlighet till mera kvalitativ informationsspridning till en allt bredare krets, säger Noronen.
Mika Laurila har själv en diger bakgrund inom amerikansk fotboll. Han började spela med Butchers från Borgå år 1992 och gick ända fram till de olika åldersklasslandslagen. Han var bland annat med om att vinna EM-guld i flaggboll år 1995 och EM-brons år 1998.
Höga målsättningar
På seniornivå kan Laurila ståta med tre A-landskamper och med Butchers var han med om att vinna fyra FM-titlar åren 2005-2009.
– Det känns naturligtvis fint att få jobba för den idrottsgren jag älskar men min dröm är fullbordad först då Lönnligans final lockar uppemot 20 000 åskådare och finländarna är lika bekanta med amerikanska fotbollstermen sack (att säcka eller tackla quarterbacken innan denne gett ifrån sig bollen) som baskettermen att dunka bollen i korgen, säger Mika Laurila.
– Jag kommer att fokusera på ett sammanhållande innehåll med hög kvalitet och aktualitet samt en fungerande informationsspridning också inom grenförbundet. Det finns redan nu många fina medieelement inom amerikansk fotboll, säger Laurila om sina visioner.
Mika Laurila kommer att börja jobba på heltid på posten som kommunikationschef från och med april 2016.