Kenneth Thelen styrde Leopard till rekord
Tidigt på onsdagsmorgonen finländsk tid nådde Leopard by Finland hamnen i Rodney Bay på Saint Lucia i den karibiska övärlden. Det innebär att det nya rekordet i att segla över Atlanten nu skrivs 8 dygn, 14 timmar och 33 minuter.
Det tidigare rekordet som sattes i fjol putsades därmed med över två dygn.
Vid rodret stod, åtminstone under en del av tiden, Sibbobon Kenneth Thelen. Han är den mest erfarna i det finländska teamet och korsade Atlanten för första gången för 25 år sedan, den aktuella resan var den fjärde över samma hav.
Det nya rekordet på sträckan är inte speciellt lätt att slå, menar Thelen, det går helt enkelt inte att pressa bort allt för många timmar från tiden. Ändå kommer det inte ta länge innan en ny båt börjar slå rekorden på de olika rutterna, en sådan håller nämligen på att byggas, lika stor som Leopard of Finland men 15 ton lättare.
– Seglingen har gått otroligt mycket framåt under de senaste 25 åren.
I går tog han det lugnt, badade i Karibiska sjön och njöt av tillvaron. Båten var redan på väg till Antigua på charter och för Thelen var gårdagen packningsdag, på kvällen bar det sedan av mot Finland igen. Thelen är företagare och hade inte tid att stanna kvar i solen.
– Några har familjerna här och stannar i några veckor. De kommer hem till julen.
Hittade vindar söderut
Den kortaste vägen från Las Palmas på Gran Canaria till målet på Saint Lucia är 2 700 nautiska mil eller 5 000 kilometer. På grund av att man var tvungen att leta efter bra vindar gjorde man en liten krok söderut vilket innebar att den seglade sträckan kom att bli 580 nautiska mil längre, sammanlagt 6 075 kilometer.
– Det var kiva men det hände mycket under resan, sammanfattar Thelen.
Bland annat körde man på en haj vilket ledde till att man var tvungen att stanna och plocka bort hajen från rodret. Mitt under resans gång gick också roderlagren sönder. En påhittig kock erbjöd ett skärbräde av nylon som material och av det byggde man sedan nya lager.
– Man måste vara lite av en McGyver på en sådan här båt.
Tur nog hade man lastat med en extra gennaker på nästan tusen kvadratmeter och en vikt på 300 kilogram. Det segel som man använde gick nämligen sönder och fick ersättas med reservseglet.
– Det brast i mitten och hade vi inte haft reservgennakern hade det nog inte blivit något rekord.
Också satellitnavigeringen sade upp kontraktet vilket gjorde det svårare att få exakta och uppdaterade uppgifter om väderförhållandena. Via e-post lyckades man ändå få de uppgifter om vindarna som man behövde.
– Några andra problem hade vi inte, säger Thelen, som om ett trasigt segel, fallerande navigering och en haj i rodret skulle ha varit petitesser.
Dyrt projekt
Utöver båtens ordinarie manskap på tio man hade projektledaren Samuli Leisti samlat ihop ett tiomannateam från Finland. Alla behövdes, menar Thelen, manskapet gick i fyra vakter och trots att mycket av det jobb som förr sköttes med muskelkraft numera tas om hand av hydrauliska pumpar behövs det många starka armar ombord.
– För att till exempel ta ned ett segel på tusen kvadrat behövs varje man.
Dessutom var det inte billigt att hyra båten, listpriset är 30 000 euro i dygnet men troligen hade Leisti och hans kompanjoner förhandlat sig till en rimligare summa. Därutöver kommer alla andra kostnader man kan tänka sig.
Att Thelen engagerades i projektet har att göra med hans erfarenhet av liknande uppgifter. Han är en av de mest erfarna rorsmännen man kan finna och därför är han mycket eftertraktad i dylika sammanhang.
– Det är tungt, man orkar styra i en timme. På natten när det är mörkt händer det att siffrorna (på monitorerna) börjar hoppa framför ögonen och då måste man ge över innan man begår ett misstag.
Tjänliga vindar
Starten från Kanarieöarna fick skjutas upp i nästan ett dygn på grund av storm och under de åtta dygnen ute på havet varierade vädret en del. Mest hade man vindar på mellan 20 och 25 meter i sekunden. Toppfarten var strax över 30 knop.
– Trots att båten är en av världens största super-maxi så beter den sig som en lätt båt, förklarar Thelen.
Det betyder att hela massan på 50 ton planar på vågorna och gör den till en av de allra snabbaste enskrovssegelbåtarna. Fast inte så länge till, den nya, lättare båten i samma storleksklass är troligen också en del snabbare och då kommer rekorden att skrivas om.
– Snart kommer den att börja segla de olika sträckorna.