Bussimperierna blir synade
Dagens bussåkare får välja mellan snabba klipp och vardaglig kontinuitet.
Hela 38 miljoner euro anser Konkurrens- och konsumentverket (KKV) att servicebolaget Matkahuolto och sju ledande bussbolag ska böta för att ha förvrängt resemarknaden i Finland.
Asfaltkartellerna har redan dömts ut, nu går luppen över bolag som i sin tur har rullat på denna asfalt.
De miljonböter som marknadsdomstolen kan komma att ålägga bolagen, kan innebära dödsstöten för något av dem – anrika företag med traditioner ända från spritsmugglartiden, eller från Karelen; den största busskoncernen Koiviston Auto har namn efter det förlorade Björkö.
Det blir då också en spik i kistan för ett gammalt byråkratiskt system, som på 30-talet skulle fördela trafiken för att för många ville köra omnibus och linjebil på landsbygden. Sedan flyttade folk bort eller köpte bil och systemet med trafiktillstånd urartade i EU-tider till ett underligt spel mellan några få gamla bolag.
Två koncerner som nu utpekas för kartell har liknande spår i upphandlingar i Nyland. Dagens ÖN frågar hur de två bolagen delade upp marknaden mitt i tätbefolkade Nyland vid upphandlingar 2014 – plötsligt fanns bara en enda anbudsgivare i upphandlingarna.
I Sibbo blev upphandlingen sex procent dyrare än beräknat. I Borgå såg upphandlingen ut att vara märkligt skräddarsydd enligt det regerande bolagets tidtabell.
KKV är inte bara en konkurrens- utan också en konsumentmyndighet. Där blir fallet knepigare. Bolagen ser ut att ha gjort upp om trafiken utmed sydostkusten. Men för konsumenten har bussen blivit billigare, resorna snabbare och reskomforten ombord gått upp.
Därmed behöver någon också göra en bedömning om marknaden ska erbjuda billigbolag som kör för en eller två euro en tid, eller om det är i konsumentens intresse att det också finns en kontinuitet i vardagspendlingen, så att vardagen ska fungera.
– – –