• Första sidan
  • Prenumerera
  • Annonsera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • e.ostnyland.fi
  • Kortet.fi
  • Jobba hos oss
Hem
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumn

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    John-Erik Jansén
    Kunderna är allt mer prismedvetna, handeln gör prissänkningarna så synliga som möjligt

    Livsmedelskedjornas priskrig

    Publicerad: 21.01.2016 20.10 • Uppdaterad: 22.01.2016 15.30

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Handel
    • Priser
    • Finland
    • Livsmedel

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Fjolåret var ett trendbrott, maten blev billigare. Priset har blivit en allt viktigare faktor i kampen om kunderna.

    För ett år sedan trummade S-gruppen ut att man sänker priset på hundratals matvaror.
    Den andra stora dagligvarukedjan Kesko tog då avstånd från prissänkningskampanjen, chefdirektör Mikko Helander sade att prissänkningarna varken var förnuftiga eller ansvarsfulla, han talade också om snedvriden konkurrens.

    Konkurrenten var inte den enda som såg snett på S-gruppens priskampanj.
    Producentorganisationerna slog larm om att billigare varor i detaljhandeln kan betyda lägre priser för producenterna, som redan är pressade.
    I maj ordnade producenterna en kampanj där de bjöd på pyttipanna för 30 cent, det motsvarade livsmedelsproducentens andel av portionens pris. Med kampanjen ville de visa att dyra livsmedel åtminstone inte beror på de inhemska jordbrukarna.
    Producenterna har viss fog för sin kritik, mjölken på butikshyllorna har blivit några procent billigare, men producentpriset sjunkit med ungefär 20 procent, säger utvecklingschefen Ilkka Lehtinen vid Statistikcentralen till den finska producentcentralen MTK:s språkrör Maaseudun Tulevaisuus.

    Kesko har i alla fall bytt strategi, i måndags meddelade man att 2 000 varor blir billigare.
    Priskriget gick snabbt upp i varv, en dag senare meddelade både S-gruppen och Suomen Lähikauppa (Siwa och Valintatalo) att också de sänker sina priser. Den tredje största aktören, Lidl, deltar inte i priskriget, men vill fortfarande erbjuda den förmånligaste matkorgen.

    Har finländarna alltså betalat överpris för sin mat under många år?
    Det förnekar kedjorna bestämt. Jorma Rauhala som är direktör för Keskos dagligvaruhandel talar om lägre råvarupriser, S-gruppens koncernchef Taavi Heikkilä säger att sänkningen finansieras genom effektivare verksamhet och sänkta marginaler. Tanken är förstås att volymerna ska öka och kompensera för de sänkta marginalerna.
    Priset har blivit en allt viktigare konkurrensfaktor. Den utvecklingen har gått hand i hand med att ekonomin har försämrats. Att Kesko nu har gått med i prissänkningskampanjen beror enligt Rauhala på att diskussionen allt mer fokuseras på priserna, tidigare var Keskos strategi att hellre tala om kvalitet än om pris.

    Priserna i dagligvaruhandeln fluktuerar under året. Då konsumenterna blir allt mer prismedvetna vill handeln göra prissänkningarna så synliga som möjligt.
    De finländska livsmedelsaktörerna har dessutom varit förberedda på hårdare priskonkurrens ända sedan Lidl steg i land.
    Priserna är inte heller det enda verktyget i kampen om marknadsandelarna. Man kan också göra företagsköp som Kesko, som köpte Suomen Lähikauppa. Affären ska ännu godkännas av konkurrensmyndigheterna.

    Billigare livsmedel är bra för konsumenterna, så länge kvaliteten inte lider. Det är inte heller i konsumenternas intresse att den inhemska livsmedelsproduktionen slås ut.
    Den nytta en konsument har av prissänkningarna ska inte heller överdrivas. Även om en enskild vara blir betydligt billigare så ökar knappast behovet och åtgången av den i särskilt stor utsträckning, inköpskorgen består av många olika produkter.

    Livsmedlen blev i alla fall 1,9 procent billigare i fjol. Det var ett trendbrott, sedan momsen sänktes 2009 har maten blivit 17,5 procent dyrare.
    Sänkningen verkade ändå bli tillfällig, Pellervos ekonomiska forskningscentral trodde i höstas att maten i år blir 0,3 procent dyrare än i fjol.
    Få se om den senaste prissänkningskampanjen inverkar på den saken.

    5.1.2016 18.43 5.1.2016
    Jacobs korta liv gjorde skillnad
    Lokalt
    »Jacobs liv var inte meningslöst utan bidrog till två viktiga förändringar för prematurer och deras föräldrar.
    Helén Kurri
    27.1.2016 07.49 27.1.2016
    Blogg: Mat som farmor Saga gjorde den
    Lokalt
    » Fastlagsbullar och Runebergstårtor, den bästa bullsäsongen är på kommande!
    Micaela Röman
    11.12.2015 11.49 11.12.2015
    BLOGG: Bakom rubrikerna
    Lokalt
    » Det som landar i tidningen är sällan hela sanningen.
    15.1.2016 16.04 15.1.2016
    De filmade
    sekunderna av under
    Kultur
    »För filmaren och dykaren Teemu Liakka gällde det att vara på rätt plats i rätt tid – precis som med alla unika tagningar i naturfilmen Sagan om sjön.
    Petra Lind
    26.11.2015 15.04 26.11.2015
    Han ger barnen verktyg via teatern
    Kultur
    »Borgåbon Pentti Kinosmaa har under de senaste tio åren profilerat sig som en hängiven aktör inom teater och drama, med ständig fokus på barn och unga.
    Petra Lind
    8.12.2015 15.20 8.12.2015
    Irina Björklund lever i stunden
    Kultur
    » Le moment – On hetki heter sångaren, låtskrivaren och skådespelaren Irina Björklunds jultida kyrkokonsert. Så är hon också den som vill leva i stunden.
    Petra Lind
    Östnyland
    • Nyheter
    • Opinion
    • Kultur
    • Livsstil
    • Sport
    • Brott & Olyckor
    • Läsarmaterial
    • Goda nyheter
    ostnyland.fi

    Östnyland utkommer fem dagar i veckan

    Utgivare: KSF Media Ab

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Östnyland: Micaela Röman

    Borgå:
    Postadress: 
    Östnyland, PB 200, 06101 Borgå, Finland
    Besöksadress: Linnankoskigatan 28, 06100 Borgå
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Lovisa:
    Postadress:
     PB 58, 07901 Lovisa, Finland
    Besöksadress: Sibeliusgatan 10, 07900 Lovisa
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Redaktionen: 020 7569 622, redaktion@ostnyland.fi, fornamn.efternamn@ksfmedia.fi

    Fax  019 534 82 44

    Insändare:  debatt@ostnyland.fi