Resa i marknadens landskap
Avreglerad kollektivtrafik blommar upp – men inte på landsbygden.
Från mitten av oktober går det inte längre att ta ett morgontåg för att nå det svenska Österbotten norrom Vasa. Under veckosluten går inga persontåg till legendariska Bennäs om lördagarna. Också persontrafiken till Hangö sägs kunna upphöra.
Staten och statliga VR sparar. Trafikminister Anne Berner (C) vill i budgetförslaget skära ner 19 miljoner euro på den trafik som staten, i huvudsak via NTM-centralerna, upphandlar.
Ett konkret exempel på vad som händer då är stadstrafiken i Borgå (ÖN 4.9). Först skulle en relativt stor stad med nu över 50 000 invånare få dagligtrafiken upphandlad lika som i huvudstadsregionen.
Sedan fanns inte anslag för att upphandla. Det ledde till att vissa stadsdelar miste sin buss helt och hållet, rutter slogs samman och kördes glesare.
Det fanns däremot också positiva konsekvenser i att alltsammans lämnades åt marknaden. Biljettpriserna sjönk. Trafikbolag som kunde investerade i nya bussar med datoruttag och wlan för att locka kunder. Det gick också att efter behov organisera om rutterna mycket flexiblare än förr.
Billigbolaget Onnibus – finansierat av skotskt kapital – är ett annat bra exempel från en avreglerad marknad.
Vi trodde att VR och det finländska tåget med sin överlägsna fart och sin utskänkning i restaurangvagnen aldrig någonsin skulle bli utkonkurrerade. Men nu blir tåget utkonkurrerat – genom priset. Många tar nu i stället bussen till Vasa, Uleåborg eller Rovaniemi.
Onnibus investerade precis i 13 nya, välutrustade tvåvåningsbussar à en halv miljon euro per styck. Bolaget hävdar oskyldigt att man inte har tagit kunder av någon utan skapat hundratusentals nya resor som folk annars inte hade haft råd att göra.
Det kräver däremot kapital. Bussbolag som försökte sig på billigtrafik genom låga personalkostnader och risigare bussar är redan ute ur leken – enligt en branschlegend ska en billigtur från västra Finland till Helsingfors som hade sålt dåligt till sist en morgon ha körts med en Ford Escort.
De nya, lyckade snabbussarna plöjer förbi de flesta hållplatser och småstäder. Visst är det bra att de för över kunder till att åka kollektivt och mer ekologiskt. Men de skummar också grädden i trafiknätet och skapar ett ännu mer urbant, städernas Finland.
För Centern och den i övrigt affärsorienterade trafikminister Berner kan frågan om landsbygdens persontrafik kontra avreglering inte vara helt lätt.
På många håll här gäller taxi som färdmedel – för skolelever, äldre eller annars bara billösa. Centern har hittills motsatt sig att taxitrafik skulle avregleras och då få köras utan de nuvarande lokala licenserna. Spiller Onnibusfenomenet över i taxibranschen kommer nya företagare att också här snabbt sno de feta affärskörslorna, medan det blir ännu svårare för ordinarie resenärer att till ett rimligt pris få taxi.
Ett omdebatterat mål i statsminister Juha Sipiläs samhälle har varit att vi borde få ihop mera av effektiv arbetstid.
Nåväl, en fungerande kollektivtrafik på stamrutterna borde regeringen i så fall slå vakt om. Den som kan sitta på tåg, buss eller i taxi och jobba i stället för att sitta vid ratten och glo på vägen får på ett år ihop dessa 100 timmar ny arbetstid som Sipilä önskar.