Vindlande ny stadstrafik
Hänvisa sommarturisterna i Borgå till den vanliga stadsbussen.
Först när det blir för kallt för att åka moped, sägs det, är det dags att utvärdera lokal kollektivtrafik. Men här kommer några kommentarer om den nya stadstrafiken i Borgå redan nu.
De fyra stadslinjerna rullar nu avreglerade på en fri marknad. Det var inte avsikten från början. Borgå skulle först få sin trafik garanterad och upphandlad av statens NTM-central. Men statens pengar tog slut och därefter ville inte heller staden betala.
Nu kör Borgå Trafik bantade körscheman, men ska ha beröm för att i det nya lägre priser, nya bussar och nya rutter.
Utan subventioner har nya linje 1/1A visserligen blivit oattraktivt lång och krånglig. Det nya ruttnätet faller i alla fall på plats först när Majberget i öst blir klart och Kungsporten i väst får sina industriområden och bron över motorvägen till Estbacka.
I trafiken till Gammelbacka har det blivit ett överutbud, medan Johannisberg och nedre Hornhattula har blivit helt utan buss. Skolelever har (ÖN 15.8) klagat på att turintervallen nu är i otakt med skolan.
Inom staden går Bodil Lunds (SFP) initiativ om en gratis ringlinje i centrum om somrarna framåt. Den skulle förbinda Gamla stan och centrum med Västra åstranden. Linjen sammanfaller i alla fall till stora delar med den centrumskyttel som stadsbussarna redan nu kör till nedsatt taxa.
När staden inte i övrigt subventionerar stadstrafiken vore det klokare att den ordinarie stadsbussen sommartid hade några extra tillfälliga hållplatser i centrum för att turisterna ska kunna hoppa av och på, till exempel vid Runebergs hem.
Stadsbussen kunde också sommartid köra ett extra kvarter via Krämargatan vid foten av Gamla stan. Det skulle tjäna precis samma syfte som ringlinjen, men samtidigt ge hela den ordinarie trafiken en draghjälp.