Nya nischer för turismen
Ministeriet gör upp ny strategi för turismen. Den kan bana väg också för nya arbetsplatser i regionerna.
Turismen är en av de branscher som Sipiläregeringen hoppas ska skapa nya arbetsplatser i Finland.
I dag jobbar cirka 140 000 människor inom turismen och inom tio år borde ytterligare 40 000 få sin sysselsättning inom branschen. Det är ett realistiskt mål anser Jari Ahjoharju, direktör för medie- och samhällsrelationer på organisationen Visit Finland, i en intervju i Kauppalehti (21.7).
I början av året offentliggjorde Arbets- och näringsministeriet en vägkarta för turismen 2015-2025. Vägkartan ska gynna tillväxten och förnyelsen. För de tre första åren har man listat några strategiska projekt. Finland ska bli ledande inom må bra-turismen, havsskärgården ska göras internationellt känd, Finland ska bli ett ledande stopover-land. Därtill ska tjänsterna vara lättillängliga digitalt.
Turismen har en stor betydelse för den finländska ekonomin. År 2013 konsumerades totalt 14,4 miljarder euro inom turismen, de utländska turisterna stod för drygt 4,4 miljarder. Det är drygt 30 procent av den totala konsumtionen.
Under ekonomiskt tunga tider väljer människan vad hon vill spendera sina pengar på. En europeisk jämförelse visar att de flesta finländare i år använder mindre eller lika mycket pengar som i fjol på sin semester. Av semesterbudgeten går det mesta åt till turistande inom landet.
Sifforna visar att det finns tillväxtpotential bland utländska turister. I Kauppalehti säger Ahjoharju att turismföretagen borde mer marknadsföra sig utomlands och tillsammans.
I Västnyland deltog Raseborg i våras i en Visit Finland-kampanj i Tyskland. Nu har staden märkt av flera tyskar än tidigare. Stadens ledande turistsekreterare Viveca Blomberg säger i VN (7.7) att det är rimligt att tro att kampanjen bidragit till att fler tyskar sökt sig till staden.
Om man så snabbt kan se resultat av en kampanj är det väl satsade pengar. Det är förståeligt om små enskilda turismföretagare inte kan satsa stora pengar på marknadsföring utomlands men då gäller det att hitta samarbetspartner och nätverk som gör det möjligt. För småturismföretagarna krävs skicklig marknadsföring på webben.
Vägkartans tre första strategiska projekt är välvalda och visar på en vilja från statsmakten att bredda turismen över hela året och över hela landet. Det behövs för att få den tillväxt man eftersträvar.
I både Väst- och Östnyland har städerna och organisationer under de senaste åren medvetet satsat på att förlänga turistsäsongen. Under hösten bjuds det på foto- och filmfestivaler i Hangö, bokkalas och närmatsmarknad i Raseborg. På hösten, i Lovisa lockar Lovisa historiska hus tiotusentals besökare i slutet av augusti.
För väst- och östnyländska turistföretagare är vägkartans må bra-turism och havsskärgården välpassande nischer - det finns redan naturstigar för året om bruk, spa, skärgårdsturism - att ytterligare utveckla. Huvudstadsregionen är ju given för stopover.
För att turisterna ska lämna så mycket pengar efter sig som möjligt krävs övernattningar. Här har arrangörerna för olika evenemang och hotellen en uppgift att skapa paket - helhetsupplevelser - som tilltalar turisterna. Ett sätt att hålla evenemang levande en längre tid än de dagar som de händer är att knyta besökarna till olika nätverk som finns på sociala medier eller ha en webbsida där det kontinuerligt bjuds också annat att göra kring evenemanget.