Fördelar med samarbete
De aktiva i Lovisa har lyckats skapa ett av de största sommarevenemangen i Finland.
Lovisa historiska hus (LHH) är ett evenemang som verkligen lyckats ta sig över tröskeln till hela landet. Konceptet i sig är enkelt. Lovisaborna, de som bor i ett gammalt eller på annat sätt speciellt hus, öppnar sina dörrar för allmänheten under dagarna två i slutet av augusti.
Kanske det är boomen, intresset för att återanvända material och återvända till landsbygden, som gör att intresset för LHH vuxit sig så stort. I fjol besökte drygt 16 000 personer evenemanget, lockade av att Lovisa också i övrigt har lyckats placera sig på kartan som en historisk stad med många aktiviteter och evenemang med fokus på det lokala och på hantverk.
En succé är evenemanget i alla fall. Och nästan för stort för staden som också i övrigt lever upp under sommaren. De som besöker evenemanget märker snabbt att restaurangerna och caféerna är överfulla, det är svårt att hitta parkeringsplats och möjligheterna övernatta i staden är väldigt begränsade.
Varför inte marknadsföra hela regionen för den som enbart hade tänkt besöka LHH? Det verkar gå stick i stäv mot arrangörernas principer, så sent som i februari konstaterade projektchef Ann-Britt Felin-Aalto att mer program inte behövs under LHH, för evenemanget "bygger på traditioner" (ÖN 19.3).
Men, med tanke besökarna kunde det inte vara värt ett försök att utvidga evenemanget åtminstone till Borgå? Gamla Stan i Borgå kunde tänkas locka nyfikna också den, det förutsatt att familjer kan tänka sig att öppna sina hem för besökare. Övernattningsmöjligheterna i Borgå kunde bidra till att långväga gäster stannade lite längre i regionen och på det sättet spenderade en större del av sin resekassa i Östnyland.