Ompröva beslutet om Malm
Varför är det så fel att yrka på en helhetsbedömning just när det gäller Malms flygplats öde?
Lättillgängligheten till storstadsregionen är en av de viktigaste regionala konkurrensfaktorerna. Den har en stor betydelse när det gäller företags beslut om var de ska etablera sig och hur de ser på sina möjligheter att expandera.
Bland annat detta kommer den arbetsgrupp som tillsattes i december på initiativ av kommunikationsminister Paula Risikko (Saml) fram till när de i fyra månader har granskat hur verksamheten på Malms flygplats kunde fortsätta också efter att Finavia upphört med sin verksamhet som operatör.
Arbetsgruppen, som också Trafi och Helsingfors stad suttit med i, har nu plötsligt blivit "inofficiell" och utrett för mycket (!) och "fel" saker (HBL 19.5).
Överdirektören för luftfartssektorn Pekka Henttu på Trafi säger att rapporten sträcker sig "långt in i framtiden" och att i den förbigås politiska beslut.
Han menar att regeringen Katainen på en statlig budgetria fattade beslutet att verksamheten på Malm ska upphöra 2018 och att där ska byggas bostäder i stället. Som grund för beslutet låg tidigare kommunikationsministern Merja Kyllönens (VF) utredning som inte bara var missvisande utan också innehöll direkta faktafel.
Att man till varje pris vill hålla fast vid ett politiskt beslut som har fattats på fel grunder är oroväckande. Egendomligt är Henttus försvarande av sin åsikt. Henttu säger att han borde ha sett över arbetet då och då och påpekat att riktningen enligt Trafi är fel men att "det är också viktigt för dem som är verksamma på Malm att de får säga sitt".
Det var nämligen just för att de som är verksamma aldrig hade hörts som gjorde att Risikko sammankallade till ett möte i december i fjol.
Tidsargumentet verkar mest som en bortförklaring. Till exempel regeringsförhandlarna gör upp planer som sträcker sig över nästa val.
Flygplatsen hör till de hundra mest hotade på World Monuments Funds lista över kulturobjekt och hela området, inte bara byggnaderna, är kulturhistoriskt skyddat genom statsrådets beslut 2009.
Malms flygplats är en het rikspolitisk potatis och handlar egentligen om två saker som ställs mot varandra, inflyttningen till Helsingfors och behovet av bostäder och ett riksintresse av en fungerande flygplats i södra Finland som kunde utnyttjas av dem som redan finns där, till exempel affärsflyg, helikopterverksamheten, flygarutbildning och Aalto-universitetets mätnings- och forskningsverksamhet.
Ironiskt nog valdes det sumpiga området till flygplats just för att det ansågs olämpligt för bostadsbygge. Visserligen är det möjligt att nu bygga på platser där man inte förr kunde göra det. Men innan man kan göra det i Malm måste marken undersökas, rengöras och pålas innan man ens kan börja bygga.
Med andra ord, för den summa som förberedelserna skulle kräva kunde man bygga fler bostäder någon annanstans.
Ännu mer förvånande är att man vill gå vidare med planerna när man både i Västnyland och Östnyland klart och tydligt har sagt att det behövs en flygplats i området. I Sverige återtog man beslutet att lägga ner Bromma och satsade på det i stället. I dag försvaras Bromma av näringslivet. Det ska vara enkelt att komma till huvudstadsregionen också via luften och där finns en utvecklingspotential också för Malm.
Det är dags för våra beslutsfattare att förstå att man inte behöver bo och jobba eller studera på samma geografiska lilla frimärke.
Bara det är enkelt att komma till och från.