Flera centrum på en slinga
Utan Centrumslingan förblir Helsingfors kärna koncentrerad till den nuvarande innerstadsudden.
Två nyblivna partiledare behövde i somras profilera sig. Antti Rinne (SDP) behövde vänsterns klassiska bygg- och infraprojekt och Alexander Stubb (Saml) någonting för väljarna i cityregioner där hans parti har stor potential.
Så hela två trafikprojekt nämndes ovanligt specifikt i regeringens miniprogram – Centrumslingan i Helsingfors och de planerade snabbspårvagnarna för Tammerfors.
Nu läggs Centrumslingan, åtta kilometer järnväg under Helsingfors centrum, på framtiden. Samlingspartiet backar i regeringen och lägger inte pengar för fortsatt planering. SDP ser besviket hur projektet kryptiskt skjuts på i väntan på EU-pengar.
En centerregering är i sikte i riksdagsvalet om sju veckor. Sådana har brukat prioritera trafikpengar utåt landet snarare än miljardprojekt i metropolerna.
Gilla kollektivtrafik eller låt bli, men spårtrafiken har i vår ekonomiska geografi varit pulsådern för hur bebyggelsen i södra Finland har brett ut sig.
Om nya tågstationer i Helsingfors centrum fördröjs, kommer det att för några årtionden framåt koncentrera livet i det centrala Helsingfors till sin udde i havet.
Den har folk ur förorter och pendlare från grannkommuner svårast att nå. Om Centrumslingan en dag byggs som planerat, kommer nya centra av Helsingfors att blomma upp kring dess stationer i Tölö och Hagnäs.
Böle i sin tur skissades redan på 1920-talet som en knutpunkt för spårtrafik i Helsingfors. I synnerhet om mynningen för en framtida tågtunnel till Estland och Europa ligger här, kommer det nuvarande Helsingfors centrum att bli en stillsam innerstad.
KSF Media, som svarar för den här webbplatsen, ägs av Konstsamfundet som har ekonomiska intressen kring den planerade Centrumslingan.