Varken barn eller stat kan skötas så
Regeringen backade i sista minuten sitt barnavårdspaket med hänvisning till kostnadsberäkningar. De kan inte ha kommit som överraskningar.
Det blir ingen uppdelning av hemvårdsstödet mellan föräldrarna och inte heller begränsas barns subjektiva rätt till dagvård.
Idén med att halva hemvårdsstödet skulle öronmärkas för papporna var att snabbare få ut kvinnor i småbarnsfamiljer på arbetsmarknaden. Det skulle på sikt förstärka kvinnornas ställning, leda till en jämnare fördelning av kostnader för arbetsgivarna, minska löneskillnaderna och trygga kvinnornas pensioner. Det handlade alltså både om att förlänga arbetskarriärerna och förbättra jämställdheten. För att finansiera kostnaderna som hade uppstått av att många pappor ändå inte hade stannat hemma, skulle den subjektiva dagvårdsrätten begränsas för barn med en förälder som sköter syskon hemma.
Syftet var alltså i princip gott. Men i praktiken kan det ifrågasättas. Jämställdheten skulle betjänas bättre av en reform av föräldraledigheten. Den så kallade 6+6+6-modellen, som ger båda föräldrarna ett halvt års föräldraledighet medan ytterligare ett halvt år kan fördelas hur som helst, är bra. Förändringen av hemvårdsstödet riskerade, särskilt i den här ekonomiska situationen, att leda till högre arbetslöshet bland unga och outbildade kvinnor, som ofta utnyttjar hemvårdsstödet till max.
En begränsning av den subjektiva dagisrätten kolliderar med alla barns rätt till småbarnsfostran, som bevisligen är avgörande för både skolgång och framgång. I praktiken skulle gränsen ha lagts vid 25 timmar i veckan och administrationen hade ätit upp det man hade sparat i form av ledig kapacitet.
Allt det här, och en hel del till, har många experter sagt ända sedan regeringen lanserade barnavårdspaketet. Men för regeringen klarnade det först i december. Så kan varken barn eller stat skötas. Trots att det snart är val.