Släckta lyktor på himlen
När främmande flygplan kränker finländskt luftrum speglar det mänskligt sett samma harm och revirkick som i det lilla upprört människor på tusende sommarstugor: grannens vägrätt, spång och servitut för att ta sig ut i den stora världen.
Luftrumskränkningarna över Finska Viken och Östersjön sker i ett spelutrymme som på sitt smalaste ställe i havet söder om Pellinge är bara tolv kilometer brett. Med normala flyghastigheter tar det bara några tiotal sekunder att göra ett misstag, eller en övermodig manöver.
Den moderna flygsäkerheten har skämt bort den civila flygtrafiken.
Flygplanen är utrustade med transpondrar som avger omfattande data om planet, till flygledare och andra plan, men också ända ut på sociala medier.
Flygplan har antikollisionssystem, som koordinerat ger piloterna på mötande plan stig- och respektive dykorder för att öka avstånden mellan dem.
Att då militär materiel susar genom luften över havet i söder utan detta blir då skrämmande. Det sker dessutom mitt i den livliga flygtrafiken till och från Finland och i den mellan Nordamerika, Norden och Ryssland.
Flygledarna (Bbl 13.12) ser det mindre dramatiskt. Flygplan "med släckta lyktor" på stadig höjd och kurs är bara ett av många tajta scenarier som uppstår i en flygledares jobb.
I deras vardag tar flygplan ibland inte i tid kontakt med rätt flygledning; hobbyflygare förirrar sig in i högtrafikerat luftrum; flygledare som allt oftare inte flyger själva ber ibland tungt lastade trafikplan om manövrer de inte kan leverera.
Luftrumskränkningarna blir snarare därför just så allvarliga som man politiskt vill göra dem.
Att en finländsk Hornet dundrar ut med överljudsbangar över Östnyland är viktigt för att visa både andra och vårt eget folk att vi har ett försvar som är vaket.
Det ger också vår statsledning ett utrymme att efteråt navigera i det politiska luftrummet med just sådana ordval som politiskt är kloka.
Den relativt billiga ADS-B-transponderteknologin går att följa på varmansprogram av typ Flightradar24. Det har också gjort ett slags propagandakrigföring på sociala medier möjlig.
Man behöver inte bara flyga med släckta lyktor. Man kan också flyga med alla elektroniska lanternor påslagna.
När president Putin nyligen besökte Karelen följde hans flygande kommunikationscentral med ombord på ett av två topputrustade Tupolev 204-plan. Det cirklade över Ladoga i flera timmar – med alla transpondrar i världen påslagna – till fröjd för flygnördar och sociala medier, som ett hot för andra.
Den som vill flyga en konvoj av militärplan söder om Borgå kan välja att göra det med släckta lyktor, avslagen transponder och radiotystnad.
Det andra alternativet är att göra det öppet, på alla skannbara radiofrekvenser, med transponderflaggspelet i topp och få alltsammans ute på sociala medier i så gott som realtid. I det rådande, spända läget skulle också det uppfattas som en styrkeuppvisning och en provokation.
I det nya samarbetet inom KSF Media publiceras dagens ledare också av HBL.