En god, lokal, jul för alla
Ett välkomnande av julen, öppningen av en julgata är inte bara ett kommersiellt jippo.
Det är sällan man ser så många människor flanera längs lördagsgatorna i Nickby som under senaste lördag. Förklaringen till de stora folkmassorna var enkel, julgatan öppnades under festliga former. Trots att det geografiskt kanske är svårt att identifiera själva julgatan i byn, så ser julgatans öppning ut att bli en tradition som håller.
I tält och stånd står politiska grupper och presenterar sig själva, i andra säljer hantverkare julkransar och längs stråket finns församlingen, scouterna och manskören och bjuder på information och underhållning.
Och man slås av tanken, att det kan vara just så här enkelt. Ge människor, både konsumenter och producenter en rubrik att samlas under. Ett sammanhang i vilket det känns fullständigt naturligt att investera i lokalt producerade produkter, köpa varor som kanske är lite dyrare än i de stora köpcentren. Att träffa den som tillverkat produkterna, ger ett mervärde som man gärna betalar lite extra för.
Samtidigt som man kanske satsar på att faktiskt köpa några julklappar i god tid före självaste julafton, så erbjuds man möjligheten att träffa många av de människor, vänner och bekanta, som man aldrig annars hinner se. Och det är det som kanske lockar minst lika mycket som julgubben och gratisgröten. Ställer kommunen upp och ordnar en jätteträff av det här slaget, så ska man passa på och träffa alla bybor på en och samma gång. Nu redogör inte producenterna och försäljarna det monetära resultatet av julgatans öppning och den tillhörande kommersen, men man hoppas att Nickby- och Sibboborna påmindes om den service som finns att tillgå i den egna kommunen.
Också i Borgå välkomnas julen och den tillhörande handeln, det till och med med två separata julöppningar. För att få Borgåborna och eventuellt också utomsocknes personer att röra på sig ordnas i Borgå också den så kallade julfönstertävlingen. En tävling som, om man bestämmer sig för att verkligen bekanta sig med de olika juldekorerade butiksfönstren, leder till att man också som Borgåbo kanske upptäcker helt nya affärer och så kallade stenfotsbutiker. I bästa fall är fönstren så lockande att de också här leder till att man som konsument överraskar sig själv genom att köpa något man inte planerat att köpa.
Är det inte fortsatt mantrat "köp och konsumera så lite som möjligt" som gäller kanske någon frågar sig? Jo och nej är kanske det bästa svaret på den frågan. Så nerklubbade som vi är i våra skor för tillfället av återkommande dåliga ekonomiska nyheter är risken stor att också den som kunde köpa en julklapp eller flera, drar åt svångremmen. Ju mindre vi konsumerar, desto fler företagare är det som får sätta lapp på luckan. De som drabbas först då konsumtionen går ner är småföretagarna, många mindre producenter är helt beroende av att säsongsförsäljningen är lyckad.
Att konsumera behöver inte nödvändigtvis betyda att man köper onödiga prylar, varför inte satsa på att köpa basvaror utanför det vanliga då det till exempel ordnas en julbasar med allt från hembakt bröd till handgjord tvål? Om man vill undvika produkter, satsa på att ge någon form av upplevelse eller lokal tjänst i gåva i stället.