Vi betalar för värdig vård
Att man själv fått god vård behöver inte betyda att alla andra får det.
Servitören kommer till bordet, plockar undan tallrikarna och ställer, ibland rutinartat, frågan: smakade maten? Minst lika rutinartat svarar kunden oftast ja, det trots att diskussionen om matens kvalitet och smak kanske varit till och med animerad i bordsällskapet.
Vi finländare har ett rykte om oss att inte klaga i onödan. En vill inte vara till besvär.
Att ta bladet från munnen kräver ett visst mod, att offentligt våga protestera kräver kanske än mer. I Melita Tulikouras fall var det ett besök hos en vän som var intagen på Borgå sjukhus som fick Tulikouras bägare att rinna över, besöket bidrog till att Tulikoura bestämde sig för att ta upp kampen för en värdig vård (BBL 1.11).
Berättelser om vård av dålig kvalitet har alltid förekommit, precis som det förekommit historier om service av dålig kvalitet i fråga om andra yrkeskårer. Den här hösten har rapporterna om dålig vård kommit också östnylänningarna närmare, BBL har rapporterat om missförhållanden på serviceboenden i både Sibbo och Borgå.
Det som gör att frågan om kvaliteten på vård är speciell, som skiljer sig från service på allt från restauranger till bensinstationer, är att de som är kunder inom vården inte helt sällan är i en utsatt position. Det gäller allt från barn till äldre, är du sjuk är du kanske i en situation där du kanske inte orkar protestera mot den service du får. Du kanske inte orkar protestera mot dåligt uppförande och hårda nypor, du är bara glad för att du ända i någon mån får hjälp.
Många, kanske till och med de flesta, som arbetar inom vårdyrket är inte bara kunniga, de är också serviceinriktade och i många fall också empatiska. Men, alla är det inte, och det måste man inte bara kunna konstatera, man måste också kunna protestera mot vård av dålig kvalitet.
Tulikouras initiativ har inte bara fått beröm. Det har också stött på mothugg. De som kritiserar initiativet vill dels få framfört att de alltid fått god service på Borgå sjukhus, och har de inte fått det så har det berott på att någon haft "en dålig dag". Dels påpekas att man ska vara tacksam för att det finns vård att få, en del kallar Borgå sjukhus för "stadens billigaste hotell".
Med tanke på hur utsatt en klient på en hälsocentral, sjukhus eller ett serviceboende kan vara, så räcker det inte med att en del av oss, eller till och med de flesta av oss, får god vård. För att understöda det Tulikoura säger, det är kanske just den som fått god vård, som är stark nog, som också ska våga ta i situationer där någon annan inte fått detsamma, det den har lika rätt till, god och värdig vård.
Hälsovården i Finland är bra, den är väl något av välfärdsstatens sista utpost, men inte ska medborgaren på något sätt känna sig skyldig att gå omkring och vara enbart tacksam för detta.
En del av denna välfärd betalar vi själva för och det ger medborgaren också rätt att kräva god och framför allt värdig service.
Borgå sjukhus besvarade Tulikouras kritik i en insändare i går (BBL 4.11) och sjukhusets direktör, Sune Lang, beklagar det Tulikoura varit med om. Men, en fråga kvarstår fortfarande, hur går man nu, på sjukhuset, vidare för att detta inte ska hända igen? Tulikoura fortsätter sin kamp för en värdig vård och Borgåbladet understöder det arbetet.