För att jag älskar dig
Att föräldrarna, framför allt pappa, läser och föregår med gott exempel är avgörande. För det handlar också om att ge barnet redskap för att förstå omvärlden.
Mitt barn, jag läser för dig för att jag älskar dig. Så lyder det vinnande bidraget i tävlingen Pappa, läs som ordnades av Tidningarnas Förbund och Finlands Förlagsförening. Författaren till det kärleksfulla budskapet heter Juha Lappalainen, pappa till Toivo, sju år gammal.
Tävlingen arrangerades i samband med FN:s internationella läskunnighetsdag och ordnades nu första för första gången. Formatet är en delorsak till det korta, koncisa och starka budskapet Lappalainen författat, tävlingen ordnades över mikrobloggen Twitter, vilket innebär att bidragen de läsande papporna skrev bestod av högst 160 tecken.
Mer än trehundra pappor deltog i tävlingen, vilket i sig inte är en hög siffra, men signalen är god. Att det finns pappor som läser för sina barn är viktigt, att det finns pappor som offentligt erkänner att de läser tillsammans med sina barn kan kanske bidra till att en pappa som anser att det är mammans roll att läsa kvällssagan bryter sitt eget mönster. Det är viktigt att föräldrar läser tillsammans med barn, det i och med att god läsförmåga och läsglädje lägger stommen för hela inlärningsprocessen. För att ett barn ska kunna förstå det hen läser måste minst 80 procent av orden vara bekanta.
Speciellt viktigt är det att pappor läser för sina pojkar. Att pappor skulle läsa mer för sina pojkar efterlyste Eivor Sommardahl i en intervju för Borgåbladet (2.4) och tillade att det är speciellt viktigt att man i fråga om pojkar väljer litteratur som intresserar pojkar. Sommardahl föreslog i intervjun bland annat faktaböcker, skräck och science fiction och gärna läsning i digital form, där raderna är kortare än på papper.
För att barn, speciellt pojkar, ska hitta en läsglädje gäller det för föräldrarna att både hitta litteratur som intresserar och ett sätt att läsa som bidrar till att väcka intresset. Föräldrar som tampas med barn som kanske hellre skulle spela spel eller titta på tv kanske måste kunna motivera barnet till att lyssna. Vilket Ari Alanen, som fick ett hedersomnämnande i tävlingen Pappa, läs, tydligen lyckas med.
Nej, min pojke, nej. Här finns inga bilder men du kan se dem om du sluter ögonen och lyssnar när pappa läser, lyder Alanens bidrag.
I en undersökning som gjordes i Borgå i fjol framgick att 28 procent av alla elever i årskurs fem var svaga läsare. För att höja förmågan att läsa bland eleverna samarbetar Borgå stad nu med Sibbo och Lovisa. Planen är att samarbetet ska vara mer än ett projekt, tanken är att det ska vara ett fortgående program för satsningar på läsning och skolspråk.
Men, det är inte bara på skolans axlar ansvaret för barnens läsning ligger. Läsforskaren Ingvar Lundberg har konstaterat att det krävs minst 5000 timmar ihärdig övning för att bli bra på någonting, det gäller också läsning. Att föräldrarna, framför allt pappa, engagerar sig och föregår med gott exempel är avgörande. För det handlar också om att ge barnet redskap för att förstå omvärlden.
Mikko Hellemaa, som också fick ett hedersomnämnande i tävlingen, sammanfattar de många olika dimensionerna i läsning för barn i sitt bidrag:
Jag läser för mina pojkar för att göra skrämmande saker spännande, det obekanta bekant, för att vidga deras vyer och för att lässtunderna ska bli goda minnen.