Lite medborgarfärdighet
Det är kanske så framtiden ser ut, att service och ett gott liv bygger på att sociala nätverk, vänner och bekanta sinsemellan utbyter goda gärningar.
Undersökningen är liten och till och med personlig. Barnet i familjen råkade under en omtumlande resa tappa ett av sina favoritgosedjur. På grund av resans karaktär och de med den förknippade känslorna gjordes allt för att ersätta det försvunna gosedjuret med ett exakt likadant. Gosedjuret gick inte att hitta i någon affär och därför kontaktades både en inhemsk företagare som fungerat som återförsäljare och tillverkaren i Sverige. I väntan på svar av företagen lades också ett upprop upp bland vänner på olika sociala plattformer.
Vänner som såg efterlysningen engagerade sig i sökandet efter ett ersättande gosedjur. Företagens svar dröjde i många dagar. Den inhemska företagaren konstaterade att gosedjuret var slutsålt. Tillverkaren svarade att gosedjuret inte längre tillverkas.
Tyvärr fungerar många företag i sina kundkontakter exakt på samma sätt eller ännu sämre som de företag som här används som exempel. Personlig service prioriteras inte i fråga om enskilda personer, enskilda kunder behöver inte ges god eller ens snabb service.
Det präglar också många kunders, användares och invånares inställning till både företag och kommuner i dag. Att det inte lönar sig att be om service, för att inte tala om att klaga, för det är ändå ingen som bryr sig. Det här leder till att hjulet som snurrar inte kan stanna. Ber man inte om en förändring eller förbättring, så är det ingen som noterar att något kanske är fel eller inte fungerar.
Därför vill man nu ge både Sibbo och Helsingfors Regiontrafik en eloge. Då de nya busslinjerna och -tidtabellerna togs i bruk i medlet av augusti opponerade sig många kommuninvånare mot det de upplevde som en försämring av kollektivtrafiken. Från kommunens sida var man aktiv och bad invånarna sammanställa sin kritik och skicka den vidare till HRT. Många suckade och lät kanske bli att skicka respons till HRT, men tillräckligt många tog ändå kontakt och ser man på, två veckor efter att de nya trafikarrangemangen trädde i kraft meddelade HRT på tisdagen att man gör vissa justeringar för att bättre kunna tillmötesgå användarnas behov. HRT meddelar också att man fortsätter ta emot respons, vilket innebär att ytterligare justeringar kanske görs om kunderna så önskar. Efter detta agerande från HRT:s sida vill man som invånare tro på att det lönar sig att vara aktiv.
Aktiv är man också i Borgå, på webbplatsen addressit.com finns en namninsamling för bevarandet av Borgå sjukhus. Antalet personer som skrivit sitt namn på adressen ökar stadigt och det återstår att se om namninsamlingen leder till ytterligare aktioner.
Barn av sjuttiotalet kanske kommer ihåg skolämnena medborgarfärdighet och omgivningslära? Det känns som om ämnena kanske kunde göra comeback på läseordningarna, i dag är det allt fler saker man själv måste engagera sig i och veta vart man ska vända sig för att få en ändring till stånd.
Tillbaka till gosedjuret. Det sociala nätverket, som bestod av både nära vänner och flyktigt bekanta, hittade ett exakt likadant gosedjur som det som efterlysts och skickade det åt barnet.
Utan krav på ersättning, avsändaren ville enligt egen utsago bara göra en god gärning.