Attraktiv, men svåråtkomlig
Sibbo attraherar, men den som flyttar till kommunen ska veta att det inte är lätt att ta sig till och från kommunen. Inte med buss i alla fall.
Sibbo är en toppenkommun som det går bra för. Det åtminstone om man tittar på statistiken över vilka kommuner som lyckas locka nya invånare. Sibbo ligger enligt färsk statistik över åren 2009 till 2013 på en nionde plats på listan över attraktiva kommuner i landet. I storleksklassen 10000 till 20000 invånare klås Sibbo bara av Pirkkala och Lundo.
Orsakerna till att Sibbo lyckas med det många i synnerhet mindre kommuner misslyckas med, att locka nya invånare, är relativt självklara. För den storstadsbo som drömmer om ett liv på landet är Sibbo ett tryggt alternativ, tillräckligt nära huvudstaden och stadens löfte om puls, men också tillräckligt långt borta från betongen. Till skillnad från till exempel Esbo, som ligger på andra sidan Helsingfors, erbjuder Sibbo fortfarande det som ser ut som den traditionella, finländska, landsbygden. Det finns möjligheter att välja mellan täta eller glesare boendemiljöer i Sibbo, valfrihet är något som kanske den utflyttande storstadsbon prioriterar då flytten står för dörren.
För den finlandssvenska storstadsbo som vill ut på landet kanske Sibbo känns svenskare än till exempel just Esbo, ni vet, de underbara rullande rrr:en.
Läget, Sibbos läge intill Helsingfors, är något också kommundirektören, Mikael Grannas, tror att är orsaken till Sibbos goda placering på listan. Pendlingsavståndet till arbetsplatserna i huvudstadsregionen gör Sibbo till en attraktiv, säger Grannas i en intervju för Vega Östnyland, som en reaktion på de goda nyheterna.
Just pendlingen är något som är en het potatis i Sibbo för tillfället, något som kommunens nya invånare kanske lider av. Det är kanske lätt att flytta till Sibbo, men det är svårt att ta sig därifrån och tillbaka. Det i synnerhet om man vill åka kollektivtrafik, busstidtabellerna och -rutterna som förnyades i medlet av augusti upprör de Sibbobor som tar sig till och från Helsingfors med buss. I och med kommunens samarbete med Helsingfors Regiontrafik (HRT) upplever många Sibbobor att busstrafiken försämrats betydligt, i många fall omöjliggör både tidtabeller och -rutter användningen av kollektivtrafik. Vilket leder till att de som har tillgång till bil, tar bilen i stället. De individuella historierna är många, en mamma till en elev i andra klass i lågstadiet berättar på Sibbo kommuns Facebooksida om skolresor som tar mer än tre timmar i anspråk. Micaela Romantschuk skriver å sin sida att de som boende i Box måste resa tio kilometer till närmaste busshållplats i Söderkulla för att hinna till Helsingfors i tid på morgonen.
Beskedet från kommunen är, också då de nya bussarrangemangen trätt i kraft, att besvikna Sibbobor ska vara i direktkontakt med HRT och ge respons på hur kollektivtrafiken nu är ordnad i fråga om Sibbo. HRT meddelade på torsdagen i en intervju för Yle att de nu undersöker Sibbotrafiken samt att de inte kan svara på om rutterna och tabellerna kommer att ses över eller ändras.
Borgå lyckas inte attrahera nya invånare på samma sätt som Sibbo, vilket i det här sammanhanget är till och med lite roligt. Pendlingsavståndet till Helsingfors är nästan detsamma som i fråga om Sibbo och då har man dessutom storsatsat på att lägga till bussturer mellan just Borgå och Helsingfors.