Smart vid matbordet
En restaurang i en större stad hade tappat terräng. Folk klagade, inte på maten, men på att det tog tid att äta här. Det dröjde länge innan man fick ett bord, tills man fick beställa, tills maten kom.
Vid restaurangen var man förbryllad. Man hade under årens lopp anställt fler servitörer och i tysthet också strukit sådana rätter på menyn som tog lång tid att tillreda.
Restaurangen hade sedan tio år tillbaka haft kameraövervakning, så man tog fram banden från 2004 och jämförde med hur det gick till ute i salen då mot nu.
År 2004 valde 45 observerade gäster sin mat från menyn i snitt på åtta minuter och den första rätten stod på bordet inom sex minuter. När gästerna ville betala så gick det på fem minuter. Restaurangbesöket varade i snitt en timme och fem minuter.
År 2014 valde 45 observerade gäster i regel att ta fram sin telefon innan de såg på menyn. Sju av gästerna ville ha hjälp av servitören med restaurangens trådlösa nät. När gästerna hade fått menyn höll majoriteten fortfarande telefonerna framme och det tog i snitt hela 21 minuter att beställa.
Av de observerade gästerna tog 14 foton av varandra, 26 av maten, 27 bad servitören ta ett foto av sällskapet, medan åtta kolliderade antingen med en annan gäst eller med en servitör medan de gick omkring i restaurangen och skrev sms. Restaurangbesöket varade i snitt närmare två timmar.
Så här armbågar tekniska nymodigheter sig fräckt plats i det sociala mönstret mellan människor.
Detsamma har egentligen sagts om dem alla – biografen, trådtelefonen, tv-n, datorn. Att de förhindrar det naturliga samspelet mellan människor. Att vi kommer att börja tala mindre med varandra.
Ändå går det om. Ingen sitter längre i abborrvassen och pratar i mobiltelefon med hela världen bara för att det tekniskt är möjligt. Smarttelefonerna kommer att försvinna från matbordet när nyhetens behag är över.
Informationsflödet tröttar ut oss och vi tappar koncentrationen och får dålig mental kondis. Då är det bara att göra som med rökningen eller övervikten – att besluta sig för att minska.
Välj i höst när du återgår till vardagen och de tajta tidsrutinerna bort de flöden, spel och kontaktnät som bara inte får ta den tid de tar.
Var ändå inte teknikpessimist. Vi vinner också en massa tid på att göra saker smart på mobilen – att avtala och beställa tid, att boka biljetter, att hitta recept och restauranger, att betala räkningar.
Var inte heller umgängespessimist. Smarttelefonen är också en viktig orienterings- och informationskälla. Det som en gång kallades "konversationslexikon" finns i dag i mobiltelefonen.
Inte heller de här uppslagsverken gjorde folk osociala. Information och data kan inte ha splittrat den samtalande familjen, för största verk i den genren hette, från 1875, Nordisk familjebok.
Nu googlar man efter den uppdaterade information man behöver för att föra ett samtal till nya sfärer och nivåer.
Så det är rentav troligt att ett samtal på en restaurang i dag är mera informativt och spännande än förr – så länge alla fokuserar på dem som sitter kring bordet, förstås.