Billigare och rörigare
Busstrafiken funkar som en bra blandning av fri konkurrens och upphandling. I Borgå rasade försöket att upphandla.
Frågar man vad EU har betytt för oss i vardagen, så säger folk oftast först det där om hur euron funkar överallt och att ingen granskar ens pass när man reser.
Den som hinner tänka lite längre kommer ofta på den nya offentliga upphandlingen. Också den har i sin nuvarande form införts av EU, med det så kallade tjänstedirektivet 2009.
En av styrkorna i EU och många europeiska länder är att man på ett bra sätt vill kombinera fri marknadsekonomi med ett välplanerat och ordnat samhälle för alla.
Ett bra exempel är det nya systemet för buss- och annan kollektivtrafik. Ett gammalt tsaristiskt tillståndssystem slopades och nu är det fri marknadsekonomi på en del linjer, offentlig upphandling på andra.
Fri konkurrens sänker priser och uppmuntrar bussbolagen att kläcka nya former av service som lockar kunder.
Offentlig upphandling igen garanterar att det går buss när skolbarn, äldre och de som inte kör bil behöver det. Och att trafiken blir välplanerad i samarbete med dem som sköter gator, torg och hållplatser.
Ett mindre bra exempel är hur just en sådan upphandling av stadstrafiken i Borgå rasade ihop.
Först lade staten i gång en stor upphandlingsprocess enligt konstens alla EU-regler – men när det var dags för namn på papper hade upphandlarna inga pengar, varken staten eller Borgå stad som också skulle betala en del av kalaset.
Så i höst blir det fri konkurrens i stadstrafiken. Ett tiotal småbolag i regionen kan nu mycket enklare än förr snabbt få tillstånd att fiska kunder var de vill.
Att konkurrera med stora Borgå Trafik som suttit på trafiken i åratal blir förstås inte lätt. Som en del av en megakoncern i branschen har Borgå Trafik lönsam Helsingforstrafik alla dagar och skiftesjobbartrafik till Sköldvik. Det gör att man har råd att hålla i gång bussar också kvällar och veckoslut.
Men fortfarande kan det vid busstationen bli en återgång till gamla tider som dem då Norrgårds, Henrikssons, Nordmans, Kjällmans och Tolkis Bil höll i gång en rörig uppsjö av biljetter, udda klockslag och tidtabeller att hålla reda på.
Den enda skillnaden nu är att passagerarunderlaget för fri konkurrens inte är detsamma som då. Ändå kan många på nytt komma att köra fram vid plattformerna just kring de feta kvart-över-fyra-avgångarna men inte däremellan köra så mycket. Lite extra intäkter för de småbolag som nu mest kör charter kan det ju däremot ge.
Borgå stad valde nu att inte stödja en upphandlad busstrafik. Men det man vinner på gungorna, förlorar man snabbt på karusellen.
Om en systematisk stadstrafik sönderfaller i många ströturer kors och tvärs, blir det desto mera arbetsdrygt att koordinera bussar för skolbarn eller att i övrigt hålla en överblick över hur till exempel inflyttningsområden betjänas med buss.
Nästa chans till en planerad och ordnad upphandling av trafiknätverket blir år 2016. Det är att hoppas att det blir en sådan då. I bästa fall kan många småbolag fram till dess ha prövat så mycket på att köra stadsbuss att de också kommer med anbud.
Den omgång som nu misslyckades höll ju på att avgöras med bara ett enda anbud – Borgå Trafiks.